Discourse analysis, development of number sense in preschool education and ICT use

Authors

  • Evelia Reséndiz-Balderas Unidad Académica Multidisciplinaria de Educación y Humanidades, Centro Universitario Adolfo López Mateos, edificio de Gestión Del Conocimiento, Ciudad Victoria, Tamaulipas, México, C.P. 87149.

DOI:

https://doi.org/10.29059/cienciauat.v14i2.1237

Keywords:

preschool education, discourse, number sense

Abstract

Children develop mathematical skills in school and non-school settings from an early age. The objectives of this study were to analyze: the discourse during teaching-learning processes in which number sense was included and the role of ITC to develop this sense. The research method was a qualitative ethnography where the school discourse employed during the teaching of number sense was analyzed. Piaget  and Vygotsky´s constructs were used as a theoretical framework since children undergo diverse and specific development stages according to their skills and intellect, and they similarly learn through social interaction. Three teaching principles were identified that favored logical mathematical thinking and number sense: the creation of all types of relationships, the quantification of objects, and social interaction with classmates and teachers. These principles lead to the development of a shared understanding of number sense and the use of mathematics, culturally situated in everyday settings.

Author Biography

Evelia Reséndiz-Balderas, Unidad Académica Multidisciplinaria de Educación y Humanidades, Centro Universitario Adolfo López Mateos, edificio de Gestión Del Conocimiento, Ciudad Victoria, Tamaulipas, México, C.P. 87149.

Licenciatura en Fisico-Matemáticas, con especialidad en Docencia Superior, por la Universidad Autónoma de Tamualipas (1991). Maestra en Ciencias con especialidad en Matemática Educativa (1994) y Doctora en Ciencias en Matemática Educativa (2004) por el Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional. Investigadora asociada al Centro Multidisciplinario de Investigaciones Regionales, UAT. Profesora de tiempo completo de la Unidad Académica Multidisciplinaria de Ciencias, Educación y Humanidades de la Universidad Autónoma de Tamaulipas (UAT). Miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel 1. Línea de investigación: Discurso matemático en el aula.

References

Bartolini, M. (1998). Verbal interaction in the mathematics classrom: A Vygotskian análisis. In

H. Steinbring, M. G. Bartolini, and A. Sierpinska (Eds.), Languaje and communication in the mathematics classromm. (pp. 65-84). Reston: NCTM.

Candela, A. (1999). Ciencia en el aula. Los alumnos entre la argumentación y el consenso. México: Paidós. 34-44 Pp.

Cantoral, R. (2016). Teoría Socioepistemológica de la Matemática Educativa. Estudios sobre construcción social del conocimiento. México: Gedisa. 379 Pp.

Cantoral, R. (2019). Socio-Epistemology in Mathematics Education. In S. Lerman (Ed.). Encyclopedia of Mathematics Education. Springer Nature: Hidelberg, Germany. 356 Pp.

Cantoral, R., Reyes-Gasperini, D. y Montiel, G. (2014). Socioepistemología, Matemáticas y Realidad. Revista Latinoamericana de Etnomatemática. 7(3): 91-116.

Cardoso, E. y Cerecedo, M. (2008). El desarrollo de las competencias matemáticas en la primera infancia. Revista Iberoamericana de Educación. 47(5): 1-11.

Duek, C. (2010). Infancia, desarrollo y conocimiento: los niños y niñas y su socialización. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, niñez y juventud. 8(2): 799-808.

Fernández, A., Molina-Correa, V. y Oliveras, M. (2016). Estudio de una propuesta lúdica para la educación científica y matemática globalizada en infantil. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias. 13(2): 373-383.

Fernández, I., Riveros, V. y Montiel, G. (2017). Software educativo y las funciones matemáticas. Una estrategia de apropiación. Omnia. 23(1): 9-19.

Fuenlabrada, I. (2005). ¿Cómo desarrollar el pensamiento matemático en los niños de preescolar? La importancia de la presentación de una actividad. Curso de Formación y Actualización Profesional para el Personal Docente de Educación Preescolar. México. SEP-Subsecretaría de Educación Básica, Dirección General de Desarrollo Curricular. 1: 279-296.

Fuenlabrada, I. (2009). ¿Hasta el 100? ¡No! ¿Y las cuentas? Tampoco. Entonces ¿Qué? México: SEP. 65 Pp.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. P. (2014). Metodología de la investigación (6ta ed.). México: Editorial McGraw Hill Education. 613 Pp.

Hernández, J. y Pérez, G. (2018). Estrategias para favorecer la habilidad del conteo en niños de nivel Preescolar. Perspectivas Docentes. 28(64).

Kamii, C. (2003). El número en la educación preescolar. Madrid: A. Machado Libros. 32 Pp.

Lezcano, M., Benítez, L. y Cuevas, A. (2017). Usando TIC para enseñar Matemática en preescolar: El Circo Matemático. Revista Cubana de Ciencias Informáticas. 11(1): 168-181.

Pérez, J. (2014). Empleo del software educativo y su eficiencia en el rendimiento académico del cálculo integral en la Universidad Peruana Unión, filial Tarapoto. Apuntes Universitarios. Revista de Investigación. 4(1): 43-56.

Piaget, J. (1973). La representación del niño en el mundo. Madrid: Morata. 101 Pp.

Reséndiz, E. (2004). La variación en las explicaciones de los profesores en situación escolar. Tesis de doctorado, Cinvestav, México. [En línea]. Disponible en: http://funes.uniandes.edu.co/5620/1/ResendizLavariacionAlme2006.pdf. Fecha de consulta: 13 de agosto de 2018.

Reséndiz, E., Correa, S., Medina, K., Nava, C. y Llanos, R. (2014). La enseñanza aprendizaje del número en preescolar y el uso de las TIC. En P. Lestón, (Ed.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa (pp. 2159-2167). México, DF: Comité Latinoamericano de Matemática Educativa.

Reyes-Gasperini, D. y Cantoral, R. (2019). ¿Cómo evaluar la construcción social del conocimiento matemático? Investigación e Innovación en Matemática Educativa. 4(1): 217-225.

Reyes, C. y Garza, A. (2019). ¡Juego, valoro y aprendo en preescolar 2! Situaciones didácticas. México: Trazo Impresión. 8-9 Pp.

Rodríguez, O. y Norato, A. (2004). Imagen para conocer números (Ilustración). [En línea]. Disponible en: http://www.gateandoconelraton.com/inicio/. Fecha de consulta: 13 de agosto de 2018.

SEP, Secretaría de Educación Pública (2013a). Programa de estudio 2011. Guía para la Educadora. Educación Básica. Preescolar. México. [En línea]. Disponible en: http://www.siteal.iipe.unesco.org/sites/default/files/mex_-_educacion_preescolar_.pdf. Fecha de consulta: 13 de agosto de 2018.

SEP, Secretaría de Educación Pública (2013b). Programa sectorial de educación 2013-2018. México. [En línea]. Disponible en: http://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/4479/4/images/PROGRAMA_SECTORIAL_DE_EDUCACION_2013_2018_WEB.pdf. Fecha de consulta: 13 de agosto de 2018.

Sfard, A. (2002). Learning mathematics as developing a discourse. In R. Speiser and C. Maher (Eds.), Proceedings of conference of PME-NA (pp. 23-44). Columbus: Clearing House for Science, Mathematics, and Environmental Education.

Siegenthaler, R., Casas, A., Mercader-Ruiz, J. and Herrero, M. (2017). Habilidades matemáticas iniciales y dificultades matemáticas persistentes. International Journal of Developmental and Educational Psychology. 3(1): 233-241.

Sierpinska, A. (1994). Understanding in mathematics. Studies in mathematics education. Londres: The Falmer Press: 59-84 Pp.

Vergnaud, G. (2010). El niño, las matemáticas y la realidad: Problemas de la enseñanza de las matemáticas en la escuela primaria. México: Trillas. 111 Pp.

Vygotsky, L. (1984). Aprendizaje y desarrollo intelectual en edad escolar. Revista de infancia y Aprendizaje. 27(28): 70-92.

Vygotsky, L. (2000). Pensamiento y habla. Buenos Aires: Colihue. 191-208. Pp.

Published

2020-01-31

How to Cite

Reséndiz-Balderas, E. (2020). Discourse analysis, development of number sense in preschool education and ICT use. CienciaUAT, 14(2), 72–86. https://doi.org/10.29059/cienciauat.v14i2.1237

Issue

Section

Social Science

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.