Motivation and visit intention in the face of the insecurity situation due to drug trafficking. A tourist perception study in Mazatlán, Mexico

Authors

  • Diana Gisela Hernández-Estrada Universidad Autónoma del Estado de México, Facultad de Turismo y Gastronomía, calle Cerro de Coatepec s/n, Ciudad Universitaria, Toluca de Lerdo, Estado de México, México, C. P. 50110. https://orcid.org/0000-0003-1146-1788
  • Alejandro Delgado-Cruz Universidad Autónoma del Estado de México, Facultad de Turismo y Gastronomía, calle Cerro de Coatepec s/n, Ciudad Universitaria, Toluca de Lerdo, Estado de México, México, C. P. 50110. https://orcid.org/0000-0002-9135-9304
  • Yanelli Daniela Palmas-Castrejón Universidad Autónoma del Estado de México, Facultad de Turismo y Gastronomía, calle Cerro de Coatepec s/n, Ciudad Universitaria, Toluca de Lerdo, Estado de México, México, C. P. 50110. https://orcid.org/0000-0002-7158-0212

DOI:

https://doi.org/10.29059/cienciauat.v16i1.1537

Keywords:

insecurity, drug trafficking, motivation, visit intention, tourist destination

Abstract

The insecurity situation caused by organized crime represents a problem for tourism activity as it affects the decision to visit a destination. Particularly when the destination is close to areas with a history of illicit activities related to drug trafficking, as is the case of Mazatlán, Mexico. The objective of this study was to analyze tourist motivations regarding the intention to visit the city of Mazatlán, Sinaloa, in the face of insecurity due to drug trafficking. Through a quantitative research of explanatory scope, 453 domestic and foreign tourists were surveyed; and the obtained data were treated with partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) and other statistical techniques. The results show that, despite the situation of insecurity due to drug trafficking, pull motivations have a stronger impact than push motivations. However, both have a strong predictive capacity and relevance. On the other hand, the condition of insecurity due to drug trafficking influences the behavior of those surveyed and, therefore, they assume prevention and care behaviors in the spaces they visit. Likewise, foreigners perceive the ravages caused by organized crime to a lesser degree and have greater pull and push motivations; consequently, their intention to travel to this place is higher than that of Mexicans. It is concluded that in Mazatlán, regardless of the possibility of dangerous scenarios emanating from drug trafficking, there are stimuli that encourage vacationing. The contributions of this research can be of support in the development of marketing and security strategies for destinations, in order to attract more travelers.

References

Beltrán, M. y Parra, M. (2017). Perfiles turísticos en función de las motivaciones para viajar. Cuadernos de Turismo. (39): 41-65.

Caber, M. and Albayrak, T. (2016). Push or pull? Identifying rock climbing tourists’ motivations. Tourism Management. 55: 74-84.

CODESIN, Consejo para el Desarrollo Económico de Sinaloa (2021). Llegada de turistas y ocupación hotelera en Sinaloa durante el año 2020. [En línea]. Disponible en: https://sinaloaennumeros.codesin.mx/wp-content/uploads/2021/03/Reporte-13-del-2021-turismo-al-2020.pdf. Fecha de consulta: 9 de junio de 2021.

Costa, J. y González, M. (2020). Criminalidad, seguridad pública y turismo en la zona fronteriza de Ciudad Juárez, México. Estudios Fronterizos. 21: e046.

Creswell, J. W. and Creswell, J. D. (2018). Research design. Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. (Fifth edition). Thousand Oaks: Sage. 275 Pp.

Dann, G. M. S. (1977). Anomie, ego-enhancement and tourism. Annals of Tourism Research. 4(4): 184-194.

De-la-Torre, M. y Navarrete, D. (2018). Turismo y narcotráfico en México. Estudios y Perspectivas en Turismo. 27(4): 867-882.

Dijkstra, T. K. and Henseler, J. (2015). Consistent partial least squares path modeling. MIS Quarterly. 39(2): 297-316.

Flores, S., León, M. y Mariño, J. P. (2018). Influjo de las alertas de viaje en un contexto de inseguridad internacional. El caso de Mazatlán, Sinaloa (México). Estudios y Perspectivas en Turismo. 27(4): 883-901.

Flores, S., Mariño, J., León, M. y Liz, A. (2016). Percepción de seguridad del turismo extranjero que arriba en casas rodantes a playas de Mazatlán (Sinaloa). Turismo y Sociedad. 19: 97-119.

Flores, S. y Sánchez, V. V. (2018). Turismo oscuro en Mazatlán, Sinaloa en las huellas del Chapo Guzmán. Anais Brasileiros de Estudos Turísticos: ABET. 8(2): 81-90.

Fornell, C. and Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research. 18(1): 39-50.

Geisser, S. (1974). A predictive approach to the random effects model. Biometrika. 61(1): 101-107.

Godoy, O. y Rodríguez, S. (2020). El no lugar y el antilugar a partir del imaginario del miedo en Cosalá, Sinaloa. Revista de Arquitectura, Urbanismo y Territorios. (21): 308-335.

Hair, J., Hult, G., Ringle, C., and Sarsted, M. (2017). A primer on partial least square structural modeling (PLS-SEM). (Second edition). Thousand Oaks: Sage. 384 Pp.

Hasan, M. K., Abdullah, S. K., Lew, T. Y., and Islam, M. F. (2019). The antecedents of tourist attitudes to revisit and revisit intentions for coastal tourism. Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research. 13(2): 218-234.

Henseler, J., Ringle, C. M., and Sinkovics, R. R. (2009). The use de partial least squares path modeling in international marketing. Advances in International Marketing. 20: 277-320.

Hernández, E. (2018). Turismo y miedo al delito-violencia. El caso de la ciudad histórica de Guanajuato (México). Estudios y Perspectivas en Turismo. 27(4): 805-830.

Hosany, S., Buzova, D., and Sanz-Blas, S. (2020). The influence of place attachment, ad-evoked positive affect, and motivation on intention to visit: imagination proclivity as a moderator. Journal of Travel Research. 59(3): 477-495.

Hu, L. T. and Bentler, P. M. (1998). Fit indices in covariance structure modeling: Sensitivity to underparameterized model misspecification. Psychological Methods. 3(4): 424-453.

I BM (2017). IBM SPSS Statistics for Macintosh (Version 25.0) [software de cómputo]. Armonk, New York, United States of America: IBM Corp.

Kaiser, H. F. (1974). An index of factorial simplicity. Psychometrika. 39(1): 31-36. León, M. and Flores, S. (2018). The effects of crime on tourism: A multiple regression analysis. Lectures on Modelling and Simulation. 26-30.

Lozano, M. (2016). Inseguridad y turismo en Quintana Roo, México (1997-2013). Revista Criminalidad. 58(1): 159-169.

Morales, J., Arévalo, D., Padilla, C. y Bustamante, M. (2018). Nivel de satisfacción e intención de repetir la visita turística. El caso del Cantón Playas, en Ecuador. Información Tecnológica. 29(1): 181-192.

Moreno, D., Burgos, C. y Valdez, J. (2016). Daño social y cultura del narcotráfico en México: Estudio de representaciones sociales en Sinaloa y Michoacán. Mitologías Hoy: Revista de Pensamiento, Crítica y Estudios Literarios Latinoamericanos. 14: 249-269.

Navarrete, D., De-La-Torre, M. y Ávalos, M. (2020). La delincuencia contra los visitantes, sus causas y efectos en centros turístico-patrimoniales: el caso de Guanajuato, México. Revista Latinoamericana de Turismología. 6: 1-14.

Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory. New York: McGraw Hill. 640 Pp.

Perovic, Ð., Moric, I., Pekovic, S., Stanovcic, T., Roblek, V., and Bach, M. P. (2018). The antecedents of tourist repeat visit intention: systemic approach. Kybernetes. 7(9): 1857-1871.

Puyana, J. C., Puyana, J. C. J., Rubiano, A. M., Montenegro, J. H., Estebanez, G. O., Sanchez, A. I., and Vega-Rivera, F. (2017). Drugs, violence, and trauma in Mexico and the USA. Medical Principles and Practice. 26(4): 309-315.

Reza, M. A., Jiménez, A. E. y Delgado, A. (2020). Motivaciones e intención de visita en la zona arqueológica de Calixtlahuaca, México. Gran Tour. Revista de Investigaciones Turísticas. (22): 24-45.

Ringle, C. M., Wende, S., and Becker, J. M. (2015). SmartPLS (Versión 3.3.3) [software de cómputo]. Bönningstedt, Schleswig-Holstein, Germany: Smart-PLS GmbH.

Rosen, J. D. y Zepeda, R. (2015). La guerra contra el narcotráfico en México: una guerra perdida. Reflexiones. 94(1): 153-168.

Sánchez, V. y Aguilar, S. (2016). Percepción de los turistas mexicanos sobre la imagen turística de Mazatlán, ante un escenario de inseguridad. Teoría y Praxis. (20): 155-186.

Sánchez, V. V., Félix, B. E. y Velarde, J. R. (2018). Percepción de los turistas nacionales sobre la imagen turística de Mazatlán, México. Gran Tour. Revista de Investigaciones Turísticas. (18): 121-142.

Sánchez, V. V., Félix, B. E. y Velarde, J. R. (2020). La imagen turística de Mazatlán, México: según la percepción de los turistas nacionales. Dimensiones Turísticas. 4(6): 91-118.

Stone, M. (1974). Cross-validatory choice and assessment of statistical predictions. Journal of the Royal Statistical Society. 36(2): 111-147.

Yoo, C. K., Yoon, D., and Park, E. (2018). Tourist motivation: an integral approach to destination choices. Tourism Review. 73(2): 169-185.

Published

2021-07-30

How to Cite

Hernández-Estrada, D. G., Delgado-Cruz, A., & Palmas-Castrejón, Y. D. (2021). Motivation and visit intention in the face of the insecurity situation due to drug trafficking. A tourist perception study in Mazatlán, Mexico. CienciaUAT, 16(1), 86–101. https://doi.org/10.29059/cienciauat.v16i1.1537

Issue

Section

Social Science

Similar Articles

<< < 4 5 6 

You may also start an advanced similarity search for this article.