Difficulties in female mothers of school-aged children during COVID-19 confinement

Authors

  • Yazmín Alejandra Quintero-Hernández Universidad de Guanajuato, División de Ciencias de la Salud e Ingenierías, Av. Javier Barros Sierra núm. 201, esq. Av. Baja California, Ejido de Santa María del Refugio, Celaya, Guanajuato, México, C. P. 38140. https://orcid.org/0000-0002-9033-6813
  • Perla Shiomara del-Carpio-Ovando Universidad de Guanajuato, Departamento de Estudios Culturales, Demográfi cos y Políticos, Celaya, Guanajuato, México. https://orcid.org/0000-0002-4907-783X

DOI:

https://doi.org/10.29059/cienciauat.v17i2.1743

Keywords:

coping, guilt, mothers, pandemic, overload

Abstract

The COVID-19 pandemic has had a social, economic, physical, and emotional health negative impact on the population, with women being one of the most affected groups. The objective of this work was to identify the difficulties and solution strategies of mothers of school-aged boys and girls, who were participants in a virtual self-help group during the COVID-19 confinement. Data was collected through documentary analysis and in depth questioning in the self-help group. The virtual field work was carried out during May and June 2020. During the pandemic, the main difficulties experienced by mothers of young children aged 3 to 12 years were: the overload of activities, stress, and exhaustion. This caused them feelings of anxiety, uncertainty, irritability, tiredness, and emotions of guilt and fear. The results made it possible to show the vulnerability of women, based on gender socialization, that has promoted an unequal distribution of roles and activities between both genders, assigning a greater burden of responsibilities to them. The importance of strengthening self-care, a social support network and co-responsibility with partners to  face  adverse  situations  is  highlighted.

Author Biographies

Yazmín Alejandra Quintero-Hernández, Universidad de Guanajuato, División de Ciencias de la Salud e Ingenierías, Av. Javier Barros Sierra núm. 201, esq. Av. Baja California, Ejido de Santa María del Refugio, Celaya, Guanajuato, México, C. P. 38140.

Yazmín Alejandra Quintero-Hernández

Universidad de Guanajuato, México; División de Ciencias de la Salud e Ingenierías

Av. Javier Barros Sierra No. 201, Esq. Av. Baja California, Ejido de Santa María del Refugio, Celaya, Guanajuato, México, C.P. 38140

jessaminey@yahoo.com y yazmin.quintero@ugto.mx

5513000457 Tel. 52 01 (461) 598 5922

CVU Conacyt 41851

Código ORCID AUTOR:

https://orcid.org/0000-0002-9033-6813

SNI Candidato

Autor de correspondencia

Perla Shiomara del-Carpio-Ovando, Universidad de Guanajuato, Departamento de Estudios Culturales, Demográfi cos y Políticos, Celaya, Guanajuato, México.

Perla Shiomara del Carpio-Ovando

Universidad de Guanajuato, México; Departamento de Estudios Culturales, Demográficos y Políticos

Av. Javier Barros Sierra No. 201, Esq. Av. Baja California, Ejido de Santa María del Refugio, Celaya, Guanajuato, México, C.P. 38140

shiomarartesania@gmail.com y pdelcarpio@ugto.mx

4661079013

Código ORCID AUTOR:

https://orcid.org/0000-0002-4907-783X

References

Alcalá, I. (2015). Feminismos y maternidades en el siglo XXI. Dilemata. 7(18): 63-81.

Alzard, C. D. (2019). La “buena madre”. Discursos y prácticas neoliberales. Atlánticas. Revista Internacional de Estudios Feministas. 4(1): 265-294.

APA, American Psychological Association (2010). Principios éticos de los psicólogos y Código de Conducta [Enmiendas 2010]. [En línea]. Disponible en: http://www.psicologia.unam.mx/documentos/pdf/comite_etica/Codigo_APA.pdf. Fecha de consulta: 2 de septiembre de 2022.

Apaza, C., Seminario, R. y Santa-Cruz, J. (2020). Factores psicosociales durante el confinamiento por el Covid-19-Perú. Revista Venezolana de Gerencia. 25(90): 402-410.

Arango, Y. (2007). Autocuidado, género y desarrollo humano: hacia una dimensión ética de la salud de las mujeres. La Manzana de la Discordia. 2(4): 107-115.

Barquín-Cuervo, R., Medina-Gómez, M. B. y Albéniz-Garrote, G. P. (2018). El uso de estrategias de afrontamiento del estrés en personas con discapacidad intelectual. Psychosocial Intervention. 27(2): 89-44.

Barraza, M. (2020). El estrés de pandemia (COVID 19) en población mexicana. Centro de Estudios Clínica e Investigación Psicoanalítica S.C. [En línea]. Disponible en: http://www.upd.edu.mx/PDF/Libros/Coronavirus.pdf. Fecha de consulta: 12 de agosto de 2022.

Barreto-Osma, D. y Salazar, B. (2021). Agotamiento emocional en estudiantes universitarios del área de la salud. Universidad y Salud. 23(1): 30-39.

Braun, V. and Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology. 3: 77-101.

Breinbauer, H., Vásquez, H., Mayanz, S., Guerra, C. y Millán, T. (2009). Validación en Chile de la Escala de Sobrecarga del Cuidador de Zarit en sus versiones original y abreviada. Revista Médica de Chile. 137(5): 657-665.

Cabada, R. E. y Martínez, C. B. A. (2017). Prevalencia del síndrome de sobrecarga y sintomatología ansiosa depresiva en el cuidador del adulto mayor. Psicología y Salud. 27(1): 53-59.

Caycho-Rodríguez, T., Tomás, J. M., Vilca-Lindsey, W., Carbajal-León, C., Cervigni, M., Gallegos, M., …, and Burgos, C. (2021). Socio-Demographic variables, fear of COVID-19, anxiety, and depression: Prevalence, relationships and explanatory model in the general population of seven Latin American countries. Frontiers in Psychology. 12: 1-15.

CEPAL, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2020a). La pandemia del COVID-19 profundiza la crisis de los cuidados en América Latina y el Caribe. Informes COVID-19, en Repositorio.cepal.org. [En línea]. Disponible en: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45335/5/S2000261_es.pdf. Fecha de consulta: 1 de septiembre de 2022.

CEPAL, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2020b). Informe Especial No. 1 COVID-19, América Latina y el Caribe ante la pandemia del COVID-19, en Efectos Económicos y Sociales. [En línea]. Disponible en: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45337/4/S2000264_es.pdf. Fecha de consulta: 2 de agosto de 2022.

CEPAL, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2021). Informe Especial No. 9 COVID-19. La autonomía económica de las mujeres en la recuperación sostenible y con igualdad. Comisión Económica para América Latina y el Caribe. Naciones Unidas. [En línea]. Disponible en: https://www.cepal.org/sites/default/files/publication/files/46633/S2000740_es.pdf. Fecha de consulta: 10 de febrero de 2021.

Davenport, M. H., Meyer, S., Meah, V. L., Strynadka, M. C., and Khurana, R. (2020). Moms Are Not OK: COVID-19 and Maternal Mental Health. Frontiers in Global Women’s Health. 1(1).

Du, J., Mayer, G., Hummel, S., Oetjen, N., Gronewold, N., Zafar, A., and Schultz, J. H. (2020). Mental Health Burden in Different Professions During the Final Stage of the COVID-19 Lockdown in China: Cross-sectional Survey Study. Journal of Medical Internet Research. 22(12): 1-14.

Fernandes, J., Tavares, I., Bem-Haja, P., and Carrito, M. L. (2022). A longitudinal study on maternal depressive symptoms during the COVID-19 pandemic: The role of strict lockdown measures and social support. International Journal of Public Health. 67: 1604608.

Gallegos, M. y Elgier, A. (2020). Una concepción de“salud” más compleja. [En línea]. Disponible en: https://www.telam.com.ar/notas/202005/459906-coronavirus-consecuencias-aislamiento-psicologia-opinion.html. Fecha de consulta: 4 de septiembre de 2022.

Gobierno de México (2020a). Jornada Nacional de Sana Distancia. [En línea]. Disponible en: https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/541687/Jornada_Nacional_de_Sana_Distancia.pdf. Fecha de consulta: 5 de septiembre de 2022.

Gobierno de México (2020b). Lineamientos de respuesta y de acción en salud mental y adicciones para el apoyo psicosocial durante la pandemia por COVID-19 en México. [En línea]. Disponible en: https://coronavirus.gob.mx/wp-content/uploads/2020/05/Lineamientos_Salud_Mental_COVID-19.pdf. Fecha de consulta: 28 de octubre de 2022.

Huertas, M. (2010). La culpa de las mujeres como instrumento de violencia y de mantenimiento de la estructura patriarcal. En Miedos, culpas, violencias invisibles y su impacto en la vida de las mujeres: ¡A vueltas con el amor! Actas VI Congreso Estatal Isonomía sobre Igualdad entre mujeres y hombres, en Fundación Isonomía. [En línea]. Disponible en: http://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/84697. Fecha de consulta: 4 de septiembre de 2022.

Johnson, M. C., Saletti-Cuesta, L., and Tumas, N. (2020). Emociones, preocupaciones y reflexiones frente a la pandemia del COVID-19 en Argentina. Ciência & Saúde Coletiva. 25(Supl.1): 2447-2456.

Kołodziejczyk, A., Misiak, B., Szcześniak, D., Maciaszek, J., Ciułkowicz, M., Łuc, D., ..., and Rymaszewska, J. (2021). Coping styles, mental health, and the COVID-19 quarantine: A nationwide survey in Poland. Frontiers in Psychiatry. 12: 625355.

Labrague, L. J., Santos, J. A. A. D. L., and Falguera, C. (2021). Social and emotional loneliness among college students during the COVID-19 pandemic: the predictive role of coping behaviours, social support, and personal resilience. Perspectives in Psychiatric Care. 57(4): 1578-1584.

Lagarde, M. (1997). Claves feministas para el poderío y autonomía de las mujeres. España: Puntos de encuentro. 136 Pp.

Lazarus, R. and Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. Estados Unidos: Springer. 444 Pp.

Mizrahi, L. (2003). Las mujeres y la culpa. Herederas de una moral inquisidora. Nuevo hacer. Argentina: Grupo Editor Latinoamericano. 190 Pp.

Mlambo-Ngcuka, P. (2020). Violencia contra las mujeres: la pandemia en la sombra. ONU-Mujeres. [En línea]. Disponible en: https://www.unwomen.org/es/news/stories/2020/4/statement-ed-phumzile-violence-against-women-during-pandemic. Fecha de consulta: 4 de septiembre de 2022.

Mulukom, V. V., Muzzulini, B., Rutjens, B. T., Lissa, V. C. J., and Farias, M. (2021). The psychological impact of threat and lockdown during the COVID-19 pandemic. Translational Behavioral Medicine. 11(7): 1318-1329.

ONU-Mujeres (2020). En la mira: La igualdad de género importa en la respuesta frente al Covid-19, en ONU-Mujeres. América Latina y el Caribe. [En línea]. Disponible en: https://lac.unwomen.org/es/noticias-y-eventos/en-la-mira/in-focus-gender-equality-in-covid-19-response. Fecha de consulta: 4 de septiembre de 2022.

OPS, Organización Panamericana de la Salud (2020). La OMS caracteriza a COVID-19 como una pandemia Ginebra, Suiza, en PAHO noticias. [En línea]. Disponible en: https://www.paho.org/es/noticias/11-3-2020-oms-caracteriza-covid-19-como-pandemia. Fecha de consulta: 18 de julio de 2020.

Pacheco, S. M. T., Rivas, E. Y. L. y Martínez, L. S. (2022). Conciliación trabajo-familia en mujeres en situación de teletrabajo, a partir de la contingencia sanitaria por COVID-19. GénEros, Revista de Investigación y Divulgación sobre los Estudios de Género. 29(31): 121-148.

Petrocchi, S., Levante, A., Bianco, F., Castelli, I., and Lecciso, F. (2020). Maternal distress/coping and children’s adaptive behaviors during the COVID-19 lockdown: Mediation through children’s emotional experience. Frontiers in Public Health. (8): 587833.

Quintero, Y. (2021). Hacia una mejor comprensión del feminismo. Sus perspectivas, estigmas, argumentos, alcances y retos. GénEros. (30): 393-412.

Quintero, Y. y Del-Carpio, P. (2020). Encuentros y desencuentros en la familia tras el COVID-19. En Y. del-Valle, D. Álvarez, J. Batista y D. Rojas (Eds.), Impacto del COVID-19 desde la perspectiva socioeconómica en el contexto global (pp. 31-34). Colección Unión Global. Santa Ana de Coro, estado Falcón, Venezuela: Fondo Editorial Universitario Servando Garcés de la Universidad Politécnica Territorial de Falcón Alonso Gamero y ALININ.

Rocha, S. T. (2009). Desarrollo de la identidad de género desde una perspectiva psico-socio-cultural: Un recorrido conceptual (2009). Revista Interaméricana de Psicología. 43(2): 250-259.

Rosa-Alcázar, Á., García-Hernández, M. D., Parada-Navas, J. L., Olivares-Olivares, P. J., Martínez-Murillo, S., and Rosa-Alcázar, A. I. (2021). Coping strategies in obsessive-compulsive patients during Covid-19 lockdown. International Journal of Clinical and Health Psychology. 21(2): 1-9.

Ruíz, C. P. (2021). La culpa en la mujer. Una emancipación pendiente. España: Síntesis. 144 Pp.

Samrah, S. M., Al-Mistarehi, A. H., Aleshawi, A. J., Khasawneh, A. G., Momany, S. M., Momany, B. S., ..., and Khassawneh, B. Y. (2020). Depression and coping among COVID-19-infected individuals after 10 days of mandatory in-hospital quarantine, Irbid, Jordan. Psychology Research and Behavior Management. (13): 823-830.

Scholten, H., Quezada-Scholz, V., Salas, G., Barria-Asenjo, N., Rojas-Jara, C., Molina, R., ..., and Somarriva, F. (2020). Abordaje psicológico del COVID-19: Una revisión narrativa de la experiencia latinoamericana. Revista Interamericana de Psicología. 54(1): 1-24.

Segura, G. R. M. y Pérez, S. I. (2016). Impacto diferencial del estrés entre hombres y mujeres: una aproximación desde el género. Alternativas en Psicología. (36): 105-120.

Sociedad Mexicana de Psicología (2007). Código Ético del Psicólogo (Cuarta edición). México: Trillas. 96 Pp.

Spinelli, M., Leonetti, F., Pastore, M., and Fasolo, M. (2020). Parent´s stress and children´s psychological problems in families facing the Covid-19 outbreak in Italy. Frontiers in Psichology. 11: 1713.

Spinola, O., Liotti, M., Speranza, A. M., and Tambelli, R. (2020). Effects of COVID-19 epidemic lockdown on postpartum depressive symptoms in a sample of Italian mothers. Frontiers in Psychiatry. (11): 589916.

Torralbas, J. (2020). La cuarentena: dos grandes caminos y decisión necesaria. SIP Bulletin, número especial COVID-19. 40-41.

Zhuo, K. and Zacharias, J. (2020). The impact of out-of-home leisure before quarantine and domestic leisure during quarantine on subjective well-being. Leisure Studies. 40(3): 321-337.

Published

2022-12-16

How to Cite

Quintero-Hernández, Y. A., & del-Carpio-Ovando, P. S. (2022). Difficulties in female mothers of school-aged children during COVID-19 confinement. CienciaUAT, 17(2), 83–94. https://doi.org/10.29059/cienciauat.v17i2.1743

Issue

Section

Humanities and Behavioral Sciences

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.