Emerging educational policy based on two indicators: monitoring the views of graduates and employers

Authors

  • Humberto Hermosillo-Richartt Facultad de Comercio y Administración de Tampico, UAT.
  • Silvia Teresa Banda-Hernández Facultad de Comercio y Administración de Tampico, UAT.
  • Feliciano Hernández-Bartoluche Facultad de Comercio y Administración de Tampico, UAT.

Keywords:

follow-up of graduates, employers opinion, satisfaction.

Abstract

Emerging educational policies, aimed at the improvement plans and programs of study include the fulfillment of two indicators: the follow-up study of graduates and employers opinion, this is essential to understanding the impact of education and generate information for decision making in carrying out substantive activities of the institutions of higher education. The graduate follow-up aims to determine the degree of satisfaction in terms of academic training recei­ved and employment status. The paper presents results of monitoring of graduates (2009) for the four undergraduate programs in the Facultad de Comercio y Administración de Tampico, of the Universidad Autónoma de Tamaulipas, and the employers’ view (2010), with a quantita­tive approach and a descriptive scope of vocational training, job characteristics and location in the labor market. Founded on the basic out­line for graduate studies (1998) of the National Association of Universities and Institutions of Higher Education, the questionnaire format is redesigned and adapted to the requirements of the FCAT. The main results were: a degree of satisfaction of 75.3% in the race given; 70.26% overlap of work activity with a bachelor’s degree and 86.6% satisfaction of employers on the job performance of graduates from the FCAT.

References

Alvira, F. (1997). Metodología de la evaluación de programas: un enfoque práctico. Colección política, servicios y trabajo social. Argentina: Lumen/Humanitas.

Anuies (1998). Esquema básico para estudios de egresados, propuesta. Colección Educación Superior México.

Comités Interinstitucionales para la Evaluación de la Educación Superior, Ciees, (2000). Marco de referencia para la evaluación. Elementos teóricos y metodológicos para la evaluación de programas de educación superior. [En línea]. Disponible en: www.ciees.gob.mx. Fecha de consulta: 16 de junio de 2011.

Fernández H., E. (2010). “La teoría de la segmentación del mercado. Enfoques, situación actual y perspectivas”, en Investigación Económica. México: UNAM, LXIX-273: 115-150.

Figueroa, S., Reyes, I. y López, A. D. (2005). “La evaluación como instancia para la mejora continua: notas para la planeación estratégica”, en Enseñanza e investigación en psicología: 5-19.

Figueroa, S., Salas Martínez, M. W. y López Suárez, A. D. (2003). Implementation of a Quality Program for a Master Program in applied behavior analysis. Paper presented at the 29th Annual Convention of the Association for behavior analysis (ABA), San Francisco, EUA.

Karabel, J. y Halsey, H. (1976). “La investigación educativa: una revisión e interpretación”, en Karabel, J. y Halsey, H. (comp.). Poder e ideología en la educación. Nueva York: Oxford University Press. Traducción de Jorge Vatalas. México: UPN.

Livas, I. (1977). Análisis e interpretación de los resultados de la evaluación educativa. México, Editorial Trillas.

Rodríguez, J. L. (1998). “Concepto y tipos”, en A. Medina Rivilla, J. Cardona Adújar, S. Castillo Arredondo y M. C. Domínguez Garrido. Evaluación de los procesos y resultados del aprendizaje de los estudiantes. Madrid: UNED: 139-157.

Ruiz, J. (1996). Cómo hacer una evaluación de centros educativos. Madrid: Narcea.

Weiss, C. H. (1975). Investigación evaluativa. Métodos para determinar la eficiencia de los programas de acción. México: Editorial Trillas.

Valenti, G. y Varela, G. (1998). “Construcción analítica del estudio de egresados”, en S. Barranco Ramson, Esquema básico para estudios de egresados en educación superior. Serie de investigaciones Anuies: 56-65. [En línea]. Disponible en: www.anuies.mc/anuies/libros98/lib1070.htm. Fecha de consulta: 23 de noviembre de 2010.

Downloads

Published

2011-11-30

How to Cite

Hermosillo-Richartt, H., Banda-Hernández, S. T., & Hernández-Bartoluche, F. (2011). Emerging educational policy based on two indicators: monitoring the views of graduates and employers. CienciaUAT, 6(2), 38–47. Retrieved from https://revistaciencia.uat.edu.mx/index.php/CienciaUAT/article/view/64

Issue

Section

Social Science

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.