Factor structure and internal consistency of the “Questionnaire for assessing bullying”

Authors

  • Brenda Mendoza-González Universidad Autónoma del Estado de México. Facultad de Ciencias de la Conducta, Av. Filiberto Gómez s/n, col. Guadalupe km.1.5 carretera Toluca – Naucalpan, Toluca, Estado de México, México, C.P. 50010.
  • Ana Del Refugio Cervantes-Herrera 2Universidad Autónoma de Aguascalientes. Departamento de Psicología. Centro de Ciencias Sociales y Humanidades, Av. Universidad núm. 940, Ciudad Universitaria, Aguascalientes, Aguascalientes, México, C.P. 20131.
  • Francisco Javier Pedroza-Cabrera 2Universidad Autónoma de Aguascalientes. Departamento de Psicología. Centro de Ciencias Sociales y Humanidades, Av. Universidad núm. 940, Ciudad Universitaria, Aguascalientes, Aguascalientes, México, C.P. 20131.
  • San Juana Aguilera-Rubalcaba 2Universidad Autónoma de Aguascalientes. Departamento de Psicología. Centro de Ciencias Sociales y Humanidades, Av. Universidad núm. 940, Ciudad Universitaria, Aguascalientes, Aguascalientes, México, C.P. 20131.

DOI:

https://doi.org/10.29059/cienciauat.v10i1.680

Keywords:

validity, instrument, assessment, bullying, adolescents.

Abstract

Bullying is a problem that involves many young people, either as victims, aggressors or witnesses. Therefore, the detection of the role of the participant is really important to tackle it. The objective of this study was to analyze the validity of a questionnaire, which was developed for the assessment of bullying among peers in school and social settings. With this aim in mind, a sample of 363 adolescents between 12 years and 17 years old, from 10 public high schools in the state of Aguascalientes and Mexico City was selected. The research design was cross-sectional. A total of 57 four-point Likert scale items were assessed. The reagents were organized into three scales (receive, engage in or witness bulling behavior), with 19 mirrored items each one. For each scale, a factor analysis with Promax rotation was performed in order to identify the type of aggression used and the role played by the students (as victim, perpetrator or witness). The results confirmed that the questionnaire is an instrument that allows measuring bullying in adolescents, with an overall reliability index of 0.90. Therefore, it is concluded that this instrument is suitable for assessing bullying in the Mexican context.

Archive XML (SciELO)

Author Biographies

Brenda Mendoza-González, Universidad Autónoma del Estado de México. Facultad de Ciencias de la Conducta, Av. Filiberto Gómez s/n, col. Guadalupe km.1.5 carretera Toluca – Naucalpan, Toluca, Estado de México, México, C.P. 50010.

Profesor-Investigador de Tiempo Completo en la Facultad de Ciencias de la Conducta (SNI). Universidad Autónoma del Estado de México.

Ana Del Refugio Cervantes-Herrera, 2Universidad Autónoma de Aguascalientes. Departamento de Psicología. Centro de Ciencias Sociales y Humanidades, Av. Universidad núm. 940, Ciudad Universitaria, Aguascalientes, Aguascalientes, México, C.P. 20131.

Universidad Autónoma de Aguascalientes

Estudiante de Doctorado (Doctorado en Ciencias Sociales  y Humanidades)

 

Francisco Javier Pedroza-Cabrera, 2Universidad Autónoma de Aguascalientes. Departamento de Psicología. Centro de Ciencias Sociales y Humanidades, Av. Universidad núm. 940, Ciudad Universitaria, Aguascalientes, Aguascalientes, México, C.P. 20131.

Profesor-Investigador de Tiempo Completo. SNI 1

San Juana Aguilera-Rubalcaba, 2Universidad Autónoma de Aguascalientes. Departamento de Psicología. Centro de Ciencias Sociales y Humanidades, Av. Universidad núm. 940, Ciudad Universitaria, Aguascalientes, Aguascalientes, México, C.P. 20131.

Estudiante de Doctorado en la Facultad de Psicología de la UNAM.

References

Aguilera, S. J., Pedroza, F. J. y Cervantes, A. R. (2013). Roles desempeñados en el bullying: implicaciones prácticas. En F. J. Pedroza y S. J. Aguilera (Eds.), La construcción de identidades agresoras: el acoso escolar en México (pp. 31-48). México: CONACULTA.

Borowsky, I. W., Taliaferro, L. A., and McMorris, B. J. (2013). Suicidal thinking and behavior among youth involved in bullying: Risk and protective factors. Journal of adolescent health. 53: 4-12.

Castillo, C. y Pacheco, E. M. M. (2008). Perfil del maltrato (bullying) entre estudiantes de secundaria en la ciudad de Mérida, Yucatán. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 13(38): 825-842.

Cervantes, A. R. and Pedroza, F. J. (2012). El Bullying. Una aproximación a la delimitación operacional del concepto. International Journal of Developmental and Educational Psychology. 1(1): 451-459.

Craig, W., Harel-Fisch, Y., Fogel-Grinvald, H., Dostaler, S., Hetland, J., Simons-Morton, B., ..., and Pickett, W. (2009). A cross-national profile of bullying and victimization among adolescents in 40 countries. International Journal of Public Health.54(2): 216-224.

Craig, W. M. and Pepler, D. J. (2003). Identifying and targeting risk for involvement in bullying and victimization. Canadian Journal of Psychiatry. 48: 577-583.

Defensor del Pueblo (2007). Violencia escolar: el maltrato entre iguales en la educación secundaria obligatoria, 1999-2006 (Nuevo estudio y actualización del informe 2000), en informes, estudios y documentos. [En línea]. Disponible en: http://www.oei.es/oeivirt/Informeviolencia.pdf. Fecha de consulta: 20 de marzo de 2014.

Del-Rey, R. and Ortega, R. (2008). Bullying en países pobres: prevalencia y coexistencia con otras formas de violencia. International Journal of Psychology and Psychological Therapy. 8(1): 39-50.

De-León, A. (2008). Estudio sobre la Criminalidad en Tamaulipas. CienciaUAT. 3(2): 38-42.

Díaz-Aguado, M. J., Martínez, R. y Martín-Seoane, G. (2004). Prevención de la violencia y lucha contra la exclusión desde la adolescencia. La violencia entre iguales en la escuela y en el ocio. Estudios comparativos e instrumentos de evaluación. Madrid: Instituto de la Juventud. 280 Pp.

Figueroa, C. M. (2013). Violencia entre compañeros en un contexto semirural del Distrito Federal. En F. J. Pedroza y S. J. Aguilera (Eds.), La construcción de identidades agresoras: el acoso escolar en México (pp. 99-117). México: CONACULTA.

Gower, A. L. and Borowsky, I. W. (2013). Associations between frequency o bullying involvement and adjustment in adolescence. Academic Pediatrics. 13(21): 214-221.

Hong, J. S. and Espelage, D. L. (2012). A review of research on bullying and peer victimization in school: An ecological system analysis. Aggression and Violent Behavior. 17(4): 331-322.

Joffre-Velázquez, V. M., García-Maldonado, G., Saldívar-González, A. H., Martínez-Perales. G., Lin-Ochoa, D., Quintanar-Martínez, S. y Villasana-Guerra, A. (2011). Bullying en alumnos de secundaria. Características generales y factores asociados al riesgo. Boletín Médico del Hospital Infantil de México. 68(3): 193-202.

Krauskopf, D. (2006). Estado del arte de los programas de prevención de la violencia en ámbitos escolares. Washington, D. C.: OPS. 159 Pp.

Krug, E. G., Dahlberg, L. L., Mercy, J. A., Zwi, A. B. y Lozano, R. (2003). Informe mundial sobre la violencia y la salud. Washington, D.C.: Organización Panamericana de la Salud. 558 Pp.

Marín-Martínez, A. y Reidl-Martínez, L. M. (2013). Validación psicométrica del cuestionario “Así nos llevamos en la escuela” para evaluar el hostigamiento escolar (bullying) en primarias. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 18(56): 11-36.

Mendoza, B. (2009). Bullying. Ciencia y Desarrollo. 35(233): 36-43.

Mendoza, B. (2011). Bullying entre pares y el escalamiento de agresión en la relación profesor-alumno. Psicología Iberoamericana. 191: 58-71.

Mendoza, B. (2014a). Los múltiples rostros del acoso escolar (segunda edición). México: Pax-México. 236 Pp.

Mendoza, B. (2014b). Asambleas escolares. Estrategias para resolver conflictos a través de competencias. México: Pax México. 180 Pp.

Mendoza, B., Pedroza, F. J. y Martínez, K. (2014). Prácticas de crianza positivas: Entrenamiento a padres para reducir bullying. Acta de Investigación Psicológica. 4(3): 1793-1808.

Olweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do. Oxford: Blackwell Publishers. 140 Pp.

OECD, Organization for Economic Co-operation and Development (2003). International conference school safety and security, 12-14 November, 2003. Draft summary and proposals for further work. Paris. [En línea]. Disponible en: http://www.oecd.org/edu/innovation-education/22466445.pdf. Fecha de consulta: 17 de octubre de 2014.

OECD, Organization for Economic Co-operation and Development (2004). Taking fear out of schools. A report of an international policy and research conference on school bullying and violence. Norway. Memorias in extenso. [En línea]. Disponible en: http://laringsmiljosenteret.uis.no/getfile.php/SAF/Til%20nedlast/Taking%20Fear%20out%20of%20Schools.pdf. Fecha de consulta: 4 de noviembre de 2014.

OECD, Organization for Economic Co-operation and Development (2009). Society at a glance 2009. France: OECD Publishing. [En línea]. Disponible en: http://www.oecd-ilibrary.org/docserver/download/8109011e.pdf?expires=1439835439&id=id&accname=guest&checksum=CDA15AAED354B7E82C57046EBB5130C4. Fecha de consulta: 12 de agosto de 2015.

OPS, Organización Panamericana de la Salud (2002). Informe mundial sobre la violencia y la salud. Resumen. Washington, D.C., Organización Panamericana de la Salud para Organización Mundial. [En línea]. Disponible en: http://www.who.int/violence_injury_prevention/violence/world_report/es/summary_es.pdf. Fecha de consulta: 16 de octubre de 2014.

Orozco, L. A., Andaverde, A. A. y Ybarra, J. L. (2007). Experiencias traumáticas provocadas por padres a jóvenes universitarios. CienciaUAT. 2(1): 60-62.

Pedroza, F. J., Aguilera, S. J., Cervantes, A. R. y Martínez, K. (2013). Estabilidad y cambio en roles de agresor y víctima de episodios de bullying. En F. J. Pedroza y S. J. Aguilera (Eds.), La construcción de identidades agresoras: el acoso escolar en México (pp. 49-72). México: CONACULTA.

Plan Nacional de Desarrollo (2013). Plan Nacional de Desarrollo 2013-2018. Secretaría de Gobernación, en Diario Oficial de la Federación. [En línea]. Disponible en: http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5299465&fecha=20/05/2013”http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5299465&fe¬cha=20/05/2013. Fecha de consulta: 15 de diciembre de 2014.

Ramos, A., Wall, A., Esparza, O., and Hernández, R. (2013). Design and validation of a self-administered test to assess bullying (bull M) in high school Mexicans: a pilot study. BMC Public Health. 13: 1-7.

Rincón, M. G. (2011). Bullying. Acoso escolar. México: Trillas. 198 Pp.

Sánchez, J. M., Hernández, C., Villamar, B. A., Rodríguez, D. B., Lira, G. C., Ruiz, A. Z., ... y Diego, C. M. (2013). ¿Dónde está la violencia escolar? En F. J. Pedroza y S. J. Aguilera (Eds.), La construcción de identidades agresoras: el acoso escolar en México (pp. 15-30). México: CONACULTA.

Secretaría de Salud (2006). Extracto del informe nacional de violencia y salud. México, DF: SSA. [En línea]. Disponible en: http://www.unicef.org/mexico/spanish/Informe_Nacional-capitulo_II_y_III(2).pdf. Fecha de consulta: 2 de abril de 2014.

Solberg, M. E. and Olweus, D. (2003). Prevalence estimation of school bullying with the Olweus bully/victim questionnaire. Aggressive Behavior. 29(3): 239-268.

Vassallo, S., Edwards, B., Renda, J., and Olsson, C. A. (2014). Bullying in early adolescence and antisocial behavior and depression six years later: What are the protective factors? Journal of School Violence. 13(1): 100-124.

Villarreal, K., Vargas, C. M., Leal, E. y Alfaro, G. (2009). Violencia doméstica contra la mujer en Reynosa. CienciaUAT. 4(1): 14-18.

Published

2015-12-12

How to Cite

Mendoza-González, B., Cervantes-Herrera, A. D. R., Pedroza-Cabrera, F. J., & Aguilera-Rubalcaba, S. J. (2015). Factor structure and internal consistency of the “Questionnaire for assessing bullying”. CienciaUAT, 10(1), 06–16. https://doi.org/10.29059/cienciauat.v10i1.680

Issue

Section

Humanities and Behavioral Sciences