Influence of literary circles to develop extensive reading in English in virtual environments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29059/cienciauat.v17i2.1745

Keywords:

literary circles, extensive reding, digital tools, virtual environments

Abstract

Today, a latent problem in foreign language learning is reading comprehension. Given this scenario, it is necessary to identify strategies or means to bring it down. Literary circles improve students’ reading experiences and knowledge since they allow them to enrich their lexical baggage with the correct use of grammatical structures. The objective of the present study was to identify the influence of literary circles to foster extensive reading (ER) in virtual environments to improve English reading comprehension autonomously and outside ordinary classrooms. For analyzing this phenomenon, a quantitative longitudinal study with a correlational design was carried out, which helped researchers to identify three essential elements during the learning process with literary circles for extensive reading: pedagogical, social, and technical. Additionally, four ways of approaching reading were identified: graphic, oral, associative, and analytical, where technoloy-mediated cognitive pathways and internalization processes underlie ubiquitous learning that triggers reading in large quantities with pleasure, accuracy, speed, motivation, and confidence. The findings confirm the influence of literary circles in ER, providing a techno-pedagogical model for its implementation and an innovative way of developing it in virtual modalities that contributes to improving proficiency levels in reading comprehension.

Author Biography

Norma Flores-González, Universidad Autónoma de Puebla, Facultad de Lenguas, 24 Norte núm. 2003, Humboldt, Puebla, Puebla, México, C. P. 72370.

SNI 1

References

Abdullah, T., Choo, Y. B., and Samat, N. A. (2021). Online literature circles in learning hamlet among pre-service teachers. Arab World English Journal. 12(4): 37-52.

Aka, N. (2019). Reading performance of Japanese high school learners following a one-year extensive reading program. Reading in a Foreign Language. 31(1): 1-18.

Ateek, M. (2021). Extensive reading in an EFL classroom: Impact and learners’ perceptions. Eurasian Journal of Applied Linguistics. 7(1): 109-131.

Banda, Z. (2019). Diseño de un sistema de estrategias cognitivas de atención, percepción y memoria para mejorar la capacidad de la comprensión lectora en el área de comunicación en los estudiantes 2do grado de educación secundaria de la Institución Educativa Ciro Alegría Santa Rosa. Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo, Perú. [En línea]. Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.12893/6872/. Fecha de consulta: 1 de julio de 2022.

Bautista, R., Carvajal, A., Andrade, D., and Flores, J. (2022). Enhancing reading skills through literary circles strategy in EFL students. Conciencia Digital. 5(1.1): 606-617.

Bui, T. and Macalister, J. (2021). Online extensive reading in an EFL context: Investigating reading fluency and perceptions. Reading in a Foreign Language. 33(1): 1-29.

Bustamante, M. E., Hernández, S., Restrepo, M. V. y Ríos, P. A. (2019). La comprensión lectora fortalecida por los textos expositivos. Ciencias Sociales y Educación. 8(16): 133-147.

Cabrera, M., Martínez, M. y Rosales, F. (2021). La orientación de la lectura extensiva desde una concepción interdisciplinaria para la formación profesional pedagógica del estudiante de la carrera licenciatura en educación. Español-literatura. Revista Observatorio de las Ciencias Sociales en Iberoamérica. 2(15): 115-133.

Cárdenas, S., Galimberti, J., and Romane, P. (2019). College students´ perceptions about literature circles for learning english as a foreign language. Conference Proceedings UTMACH. 3(1) : 206-216.

Celik, B. (2017). Effects of extensive reading on learners: How it develops certain points in vocabulary and sentence structure. International Journal of English Linguistics. 8(2): 73.

Chicaiza, R. P. M., Escobar, M. C. C. y Hernández, W. G. (2017). Espacio virtual iconográfico de aprendizaje ubicuoorientado al desarrollo del pensamiento lógico en bachillerato general unificado. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa. 5(2): 85-98.

Clerici, C. (2020). Revisitar la enseñanza de la lectura y la escritura mediada por tecnologías en educación superior. Ciencia, Docencia y Tecnología. (61): 97-105.

Clinton, V. (2019). Reading from paper compared to screens: A systematic review and meta-analysis. Journal of Research in Reading. 42(2): 288-325.

Consejo de Europa (2018). Common European Framework of Reference for languages: learning, teaching, assessment. Companion volume with new descriptors. [En línea]. Disponible en: https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4/. Fecha de consulta: 11 de julio de 2022.

Cooper, D. (1998). Cómo mejorar la comprensión lectora. Madrid: Visor. 461 Pp.

Delgado, P., Vargas, C., Ackerman, R., and Salmerón, L. (2018). Don’t throw away your printed books: A metaanalysis on the effects of reading media on reading comprehension. Educational Research Review. 25: 23-38.

Díaz, B. (2021). Educación en pandemia: ¿un año perdido para América Latina? [En línea]. Disponible en: https://www.caf.com/es/actualidad/noticias/2021/03/educacion-en-pandemia-un-ano-perdido-para-america-latina/. Fecha de consulta: 6 de diciembre de 2022.

Diel, M. (2019). Lecturas, pantallas y adolescentes lectores. Uruguay: Universidad ORT. 151 Pp.

Espinoza, O., Muñoz, R., Oñate, N. y Vargas, R. (2017). La ansiedad y su relación con la producción escrita en el aprendizaje del inglés como lengua extranjera en estudiantes de tercer año de una carrera de Pedagogía Educación Media en inglés de una universidad regional en Chile. [En línea]. Disponible en: http://repositoriodigital.ucsc.cl/handle/25022009/1141/. Fecha de consulta: 23 de junio de 2022.

Flores-González, E. (2021). The emotions of upper secondary level students in a virtual learning environment. ECORFAN Journal-Taiwan. 5(9): 14-23.

Flores-González, N. (2019). Promoting extensive reading in a blended learning modality: Students’ perceptions. Journal of Teaching and Educational Research. 5(16): 43-54.

Gamboa-González, Á. M. (2017). Reading comprehension in an english as a foreing language setting: Teaching strategies for sixth graders based on the interactive model of reading. FOLIOS. 45: 159-175.

Goa, E. and Wodai, T. (2022). The Effect of Literature Circles Approach on Students Extensive Reading. ICRRD, Quality Index Research Journal. 3(2): 146-154.

Haerazi, H. and Irawan, L. A. (2017). The effectiveness of ECOLA technique to improve reading comprehension in relation to motivation and self-efficacy. International Journal of Emerging Technologies in Learning (IJET). 15(01) : 61-76.

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: McGRAW-HILL. 774 Pp.

Herrera, L. J. P. and Kidwell, T. (2018). Literature circles 2.0: Updating a classic strategy for the 21st century. Multicultural Education. 25(2): 17-21.

Hossu, R. and Roman, A. F. (2019). Primary teachers` metacognitive awareness of reading strategies. European Proceedings of Social and Behavioural Sciences. 67: 1862-1869.

Juárez, D., Torres, C. y Herrera, L. (2017). Las posibilidades educativas de la curación de contenidos: una revisión de literatura. Apertura (Guadalajara, Jal.). 9(2): 116-131.

Klijnstra, A. (2021). Lectura graduada en español (A1/A2) para estimular las competencias literarias e interculturales. [En línea]. Disponible en: https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40020/. Fecha de consulta: 14 de junio de 2022.

Liu, J. and Tang, J. (2022). Using Reading Circles to Connect Readers with Text: Extensive Reading. Pacific International Journal. 5(3): 112-117.

López, L. (2017). La lectura graduada en el aprendizaje lexical del idioma inglés. [En línea]. Disponible en: http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/11427/1/T-UCE-0010-1834.pdf. Fecha de consulta: 15 de junio de 2022.

Martínez-Olvera, W. y Esquivel-Gámez, I. (2017). Estrategias de lectura comprensiva del inglés para bachilleres, apoyadas en materiales multimedia. Campus Virtuales. 6(1): 9-22.

McLean, S. and Rouault, G. (2017). The effectiveness and efficiency of extensive reading at developing reading rates. System. 70: 92-106.

Moreno, M. A., García-Rodríguez, A. y Gómez-Díaz, R. (2017). Conversando en la nube: Cómo organizar un club de lectura virtual. Revista General de Información y Documentación. 27(1): 177-200.

Ng, Q., Renandya, W., and Chong, M. (2019). Extensive reading: theory, research and implementation. TEFLIN Journal. 30(2): 171-186.

Novoa, P., Cancino, R., Uribe, Garro, L. y Méndez, G. (2020). El aprendizaje ubicuo en el proceso de enseñanza aprendizaje. Revista Multi-Ensayos. 2-8.

Ntereke, B. B. and Ramoroka, B. T. (2017). Reading competency of first-year undergraduate students at University of Botswana: A case study. Reading & Writing. 8(1): 11.

Ochoa-Vásquez, M. A. y Ramírez-Montoya, M. S. (2017). Técnicas de evaluación de comprensión lectora en inglés con formación mediada por tecnologías para mejorar el rendimiento estudiantil universitario. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior. 8(1): 225-250.

Okasha, M. A. (2020). Using strategic reading techniques for improving EFL reading skills–AWEJ. Arab World English Journal. 11(2): 311-322.

Par, L. (2020). The Relationship between reading strategies and reading achievement of the EFL Students. International Journal of Instruction. 13: 223-238.

Park, J. (2016). Integrating reading and writing through extensive reading. ELT Journal. 70(3): 287-295.

Peñalva, A. y Leiva, J. J. (2019). Metodologías cooperativas y colaborativas en la formación del profesorado para la interculturalidad. Tendencias Pedagógicas. (33): 37-46.

Perassi, M., Cariello, M. E., Castañeda, L. y Bonell, C. (2017). La enseñanza de la lectura y la escritura integrada a la formación profesional. Revista Educación en Ingeniería. 12(23): 4-8.

Pérez, C. (2020). Círculos literarios: El poder de la lectura en el desarrollo de competencias. Foro de Profesores de E/LE. 16: 297-310.

Pino-Silva, J. (2009). Extensive reading through the internet: is it worth the while? International Journal of English Studies. 9(2): 81-96.

Pinzás, J. (2001). Leer pensando. Lima: Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú. 132 Pp.

POGIL, Process Oriented Guided Inquiry Learning (2021). POGIL´s website. [En línea]. Disponible en: https://pogil.org/. Fecha de consulta: 12 de julio de 2022.

Pongsatornpipat, W. (2021). Interactive group in extensive reading to enhance reading ability of Thai undergraduate students. LEARN Journal: Language Education and Acquisition Research Network. 14(2): 342-371.

Ramírez, L. y Vargas, M. (2018). Implementación de círculos de lectura para promover prácticas de literacidad colaborativas como parte de las clases de plan lector en inglés del colegio del rosario de santodomingo. [En línea]. Disponible en: http://hdl.handle.net/10554/35343/. Fecha de consulta: 23 de junio de 2022.

Revelo, O., Collazos, A. y Jiménez, J. (2018). El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la enseñanza/aprendizaje de la programación: una revisión sistemática de literatura Tecnológicas. 21(41): 115-134.

Rodríguez-Chavira, G. y Cortés-Montalvo, J. A. (2021). Mediación tecnológica en el fomento de la lectura y la escritura en adolescentes, en Sinéctica. [En línea]. Disponible en: https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2021)0056-005/. Fecha de consulta: 26 de noviembre de 2022.

Salas, P. (2012). El desarrollo de la comprensión lectora en los estudiantes del tercer semestre del nivel medio superior de la Universidad Autónoma de Nuevo León. [En línea]. Disponible en: http://eprints.uanl.mx/3230/1/1080256466.pdf. Fecha de consulta: 6 de diciembre de 2022.

Sánchez, X. A. C. and Gavilánez, L. F. P. (2017). Learners ”TM attitudes toward extensive reading in EFL (English as a Foreign Language) contexts. Revista Publicando. 4(12): 259-268.

Septarini, B. (2017). Peer Tutoring: An Effective Technique To Teach Reading Comprehension, in KnE Social Sciences. [En línea]. Disponible en: https://doi.org/10.18502/kss.v1i3.745/. Fecha de consulta: 18 de julio de 2022.

Sesento, L. (2017). Reflexiones sobre la pedagogía de Vigotsky, en Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales. [En línea]. Disponible en: http://www.eumed.net/rev/cccss/2017/02/vigotsky.html/. Fecha de consulta: 12 de julio de 2022.

Shih, Y. C., Chern, C., and Reynold, B. L. (2018). Bringing Extensive Reading and Reading Strategies into the Taiwanese Junior College Classroom, in Reading in a Foreign Language. [En línea]. Disponible en: https://eric.ed.gov/?id=EJ1176299/. Fecha de consulta: 5 de junio de 2022.

Simbolon, N., Marbun, I., and Simanjuntak, E. B. (2020). Evaluating Reading Comprehension Ability Through the SQ4R Model, in Utopía y Praxis Latinoamericana. [En línea]. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/279/27964115048/html/. Fecha de consulta: 1 de julio de 2022.

Srisang, P. and Everatt, J. (2021). Lower and higher level comprehension skills of undergraduate efl learners and their reading compréhension, in LEARN Journal: Language Education and Acquisition Research Network.[En línea]. Disponible en: https://eric.ed.gov/?id=EJ1284505/. Fecha de consulta: 2 de julio de 2022.

Strauss, S. (2018). Towards an expanded cognitive developmental science understanding of human teaching, in Journal for the Study of Education and Development. [En línea]. Disponible en: https://doi.org/10.1080/02103702.2018.1495891/. Fecha de consulta: 2 de julio de 2022.

Suk, N. (2016). The effects of extensive reading on reading comprehension, reading rate, and vocabulary acquisition, in Reading Research Quarterly. [En línea]. Disponible en: https://ila.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/rrq.152/. Fecha de consulta: 22 de junio de 2022.

Tosun, D. K. and Doğan, B. (2020). The effects of literature circles on reading fluency, reading comprehension and reader responses: A mixed method study, in EDUCATION AND SCIENCE. [En línea]. Disponible en: https://doi.org/10.15390/EB.2020.8716/. Fecha de consulta: 5 de julio de 2022.

Trujillo, S. (2014). El estudio de la comprensión lectora en Latinoamérica: necesidad de un enfoque en la comprensión. Innovación Educativa. 14(64): 47-55.

Velásquez-García, M. (2019). Círculos Literarios en el desarrollo de la lectura comprensiva del idioma inglés. [En línea]. Disponible en: http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/19875/. Fecha de consulta: 30 de junio de 2022.

Villafuerte, J. S., Intriago, E. y Romero, A. (2017). e-Círculo Literario aplicado en la clase de inglés. Una innovación educativa después del terremoto de 2016 en Ecuador, en Apertura. [En línea]. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68853736004/. Fecha de consulta: 5 de julio de 2022.

Voogel, M. (2019). Sterker burgerschapsonderwijs biedt kansen voor moderne vreemdetalen: Andere woorden doen anders denken, in Levende Talen Magazine. [En línea]. Disponible en: https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/1894/. Fecha de consulta: 6 de abril de 2022.

Wang, S. and Kim, H. (2021). Extensive reading research in the EFL classroom of China: A Qualitative Meta-Analysis, in Chinese Journal of Applied Linguistics. [En línea]. Disponible en: https://doi.org/10.1515/CJAL-2021-0007/. Fecha de consulta: 6 de mayo de 2022.

Zapata-Vega, S. M. (2021). Revisión sistemática de estrategias para fomentar la lectura crítica del idioma inglés en nivel educativo superior, en In Crescendo. [En línea]. Disponible en: https://revistas.uladech.edu.pe/index.php/increscendo/article/view/2310/. Fecha de consulta: 22 de mayo de 2022.

Published

2023-01-30

How to Cite

Flores-González, N. (2023). Influence of literary circles to develop extensive reading in English in virtual environments. CienciaUAT, 17(2), 112–129. https://doi.org/10.29059/cienciauat.v17i2.1745

Issue

Section

Social Science

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 

You may also start an advanced similarity search for this article.