State of knowledge of 19th Century higher education historiography in Tamaulipas

Authors

  • Luisa Álvarez-Cervantes Universidad Autónoma de Tamaulipas, Unidad Académica Multidisciplinaria de Ciencias, Educación y Humanidades, Centro Universitario Victoria, Ciudad Victoria, Tamaulipas, México, C.P. 87149
  • José Rafael Sáenz-Rangel Universidad Autónoma de Tamaulipas, Unidad Académica Multidisciplinaria de Ciencias, Educación y Humanidades, Centro Universitario Victoria, Ciudad Victoria, Tamaulipas, México, C. P. 87149.

DOI:

https://doi.org/10.29059/cienciauat.v15i2.1408

Keywords:

educational institutions, illustration, Tamaulipas, education historiography, 19th century

Abstract

The state of Tamaulipas is located in the northeast geographical region of Mexico, which was colonized several years after the center and south of the country. Little has been documented of the historical evolution of the first higher education institutions of the state. The aim of this work is to show the current state of knowledge of the historiography of education in Tamaulipas in the 19th century. Twenty-two edited and published works, which collected memories and educational experiences between 1948 and 2018 were found. They underwent a procedure, based on historiographic criteria, which allowed their classification into histories, biographies, chronicles, or memoirs. They were grouped according to spaces and temporalities in general or regional, and by historical periods of education. The works that discuss each of  the stages are described as follows: those of the initial stage, referring to the founding of the first institutions by illustrated republican teachers were written by its graduates, historians by vocation, authors of the first histories of state education, who worked within an enlightened, liberal, republican and juarista framework, promoter of offering the people a public, secular, free and compulsory education, in which higher education in the state was institutionalized. The second stage occurred in the 20th century, with the creation of the University of Tamaulipas, which would later become the Universidad Autónoma de Tamaulipas, an institution that educates professional historians, history teachers and historians of nineteenth-century roots, which complement the historical educational framework. This work provides a starting point for the researcher who is interested in continuing with the line of history and historiography of this time and space.

References

Álvarez, L. y Avendaño, C. (2015). Historiografía de la educación en Tamaulipas Tomo I: siglo XIX. Ciudad Victoria, Tamaulipas: CRETAM-SEP. 207 Pp.

Álvarez, L. y Avendaño, C. (2016). Historiografía de la educación en Tamaulipas Tomo II: siglo XX. Ciudad Victoria, Tamaulipas. CRETAM-SEP. 230 Pp.

Andrews, C. y Hernández, J. (2012). Del Nuevo Santander Tamaulipas génesis y construcción de un estado periférico mexicano 1770-1825. México: UAT-CONACYT. 271 Pp.

Bastian, J. P. (1993). Protestantes, Liberales y Francmasones. Sociedades de ideas y modernidad en América Latina, siglo XIX. México: FCE. 178 Pp.

Burke, P. (1999). El renacimiento, Trad. de Carme Castells, España: Critica. 256 Pp.

Castañeda, E. (1980). Manuales del Kindergarten en conección [sic] con el primer ciclo de la escuela primaria. Filosofía. Historia. Principios. Leyes. Organización. Propósitos. Planes de Estudio Normales. Y técnica del Kindergarten. Ciudad Victoria: Tamaulipas, UAT: IIH. 144 Pp.

Castañeda, L. (1964). La educadora Estefanía Castañeda. Datos biográficos. Ciudad Victoria: Tamaulipas, Edición en homenaje a la Escuela Normal y Preparatoria de Tamaulipas en el LXXV Aniversario de su fundación. 44 Pp.

Collingwood, R. G. (2004). Idea de la historia. (Tercera edición). México: FCE. 610 Pp.

Domínguez-Vega, M. G. (2012). Estefanía Castañeda Núñez de Cáceres: Creó la educación preescolar. México: Agencia Promotora de Publicaciones. 130 Pp.

Flores-Méndez, Y. (2014). El proceso de creación de los estudios preparatorios y profesionales en Tamaulipas: El Instituto Literario de San Juan y el Instituto literario del Estado, 1858-1914. Tesis de Maestría en Historia, Universidad de Guanajuato, México. [En línea]. Disponible en: https://libros.uat.edu.mx/index.php/librosuat/catalog/download/195/164/477-1?inline=1. Fecha de consulta: 6 de octubre de 2020.

Galván, L. E., Quintanilla, S. y Ramírez, C. I. (2003). Historiografía de la educación en México, 1992-2002. México: SEP-COMIE. 400 Pp.

Gaos, J. (2015). Notas sobre la Historiografía. En Á. Matute (Ed.), La teoría de la historia en México 1940-1968 (pp. 481-508). México: FCE.

García-García, R. (1964). Apuntes para la historia de la educación en Tamaulipas. Ciudad Victoria, Tamaulipas: (Edición homenaje a la Escuela Normal y Preparatoria de Tamaulipas en el LXXV Aniversario de su fundación). UAT: IIH. 106 Pp.

García-García, R. (1980). Apuntes para la historia de la educación en Tamaulipas. Ciudad Victoria, Tamaulipas: (Edición homenaje a la Escuela Normal y Preparatoria de Tamaulipas en el LXXV Aniversario de su fundación). UAT: IIH. 168 Pp.

González-Salas, C. (1993). Historia del seminario de Ciudad Victoria. México: UAT: IIH. 51 Pp.

Instituto de Investigaciones Históricas-UAT (1950). Fondos documentales Joaquín Meade. En Colección Educación profesional de Tampico. Acta constitutiva de la educación profesional de Tampico, A.C.

Kant, I. (1985). ¿Qué es la ilustración? México: Colección popular, F.C.E. 25-27 Pp.

Kearney, M., Gómez-Argüelles, A., and González, Y. Z. (1989). Brief history of education in Brownsville and Matamoros, Brownsville, Texas: Pan American University at Brownsville/The University of Texas System. 31-58 Pp.

Méndez-Estrada, E. (2003). El financiamiento de la educación en Tamaulipas durante el gobierno del Ingeniero Alejandro Prieto: 1888-1896. Tesis de maestría, UPN –Unidad 281-Victoria, Tamaulipas.

Mendoza-Martínez, J. (1998). Las escuelas protestantes en Matamoros a fines del siglo XIX. Matamoros, Tamaulipas: Colegio de la Frontera Norte en Matamoros. 117 Pp.

Mendoza-Martínez, J. (2001). Conflictos entre gobiernos por adeudo al Colegio de San Juan, Matamoros, Tamaulipas, 1878-1879. En D. Piñera-Ramírez (Ed.), La educación superior en el proceso histórico de México. Tomo II, siglo XIX y XX (pp. 231-234). Mexicali: UABC/SEP/ANUIES.

Morales, E. (1983). Tendencias educativas oficiales en México 1821-1911. México: Porrúa. 787 Pp.

Olivares-Arriaga, M. del C. (2007). Pensamiento de los maestros tamaulipecos. Primer congreso de pedagogía 1899. Colección “Maestro cuéntame tu historia” tomo II. Ciudad Victoria, Tamaulipas: Gobierno de Tamaulipas. 195 Pp.

Paredes-Manzano, E. (1981). Profesionales de la medicina y la enfermería de H. Matamoros, Tamaulipas. México: JUS. 97 Pp.

Ramos-Aguirre, F. (1994). Diccionario biográfico del magisterio tamaulipeco. Ciudad Victoria, Tamaulipas: Gobierno del Estado de Tamaulipas. 247 Pp.

Ramos-Aguirre, F. (2003). Maestros ilustres de Tamaulipas. Ciudad Victoria: Gobierno del Estado de Tamaulipas/Secretaría de Desarrollo Social.

Ramos-Aguirre, F. (2009). Fuente de la libertad, la educación en Tamaulipas (1822-1870). Ciudad Victoria, Tamaulipas, Gobierno del Estado de Tamaulipas. 179 Pp.

Ramos-Aguirre, F. (2018). Antes Escuelas que parroquias. La educación en Tamaulipas durante el Porfiriato 1870-1900. Ciudad Victoria: Ramos Aguirre. 142 Pp.

Rangel-Córdova, E. A., García, E. y Jiménez-León, H. (1991). Historia de la educación superior en Matamoros, Tamaulipas, desde sus inicios al liberalismo. Trabajo de investigación en opción de grado de maestría en educación media en las especialidades de idiomas y en la lengua y literatura españolas, Escuela Normal Superior de Nuevo León “Prof. Moisés Sáenz Garza, Escuela de graduados, Monterrey, Nuevo León.

Reyes-Flores, C. (1948). Estefania Castañeda. La vida y obra de un gran Kindergarten. (Primera edición). Ciudad Victoria, Tamaulipas: Librería El Lápiz Rojo. 450 Pp.

Reyes-Flores, C. (1988). Estefanía Castañeda. La vida y obra de una gran Kindergarten. (Reimpresión). Ciudad Victoria, Tamaulipas: Dirección General de Educación y Cultura: Letras Vivas. 450 Pp.

Rivera-Castro, F. (2011). Liberalismo y Estado laico en las Leyes de Reforma. En R. Ruiz-Guerra (Ed.), Miradas de la Reforma (pp. 191-212). México: UNAM.

Rivera-Saldaña, Ó. (2014). El Colegio Literario de San Juan. Conquista de un pueblo heroico. H. Matamoros, Tamaulipas: Editorial del Seno Mexicano. 63 Pp.

Sánchez-López, O. (s/f). La Facultad de Ciencias de la Educación. Innovación y conflicto 1970-1980. Ciudad Victoria, Ovidio Sánchez López. 60 Pp.

Tirado-Porras, J. del C. (1995). Instituto Científico y Literario de Tamaulipas. Apología biográfica de la escuela secundaria, normal y preparatoria del Estado 1888-1948.Ciudad Victoria: Fernando Tirado Saldívar. 409. Pp.

Uribe, D. y Cisneros-Zuckermann, R. (1964). Luis Puebla y Cuadra: Biografía. Ciudad Victoria, Tamaulipas: (Edición en homenaje a la Escuela Normal y Preparatoria de Tamaulipas en el LXXV Aniversario de su fundación). 16 Pp.

Uvalle-González, B. (1986). Una hazaña cultural: la Escuela Normal y Preparatoria de Tamaulipas, Ciudad Victoria, Tamaulipas: JUS. 321 Pp.

Villarreal, E. (1982). Antiguo Instituto Científico y Literario de San Juan, año de 1864. Matamoros, Tamaulipas: Ayuntamiento de Matamoros. 22 Pp.

Zorrilla, J. F. (1976). Reseña histórica de la Universidad Autónoma de Tamaulipas. Ciudad Victoria: UAT, Instituto de Investigaciones Históricas. 107 Pp.

Published

2021-01-30

How to Cite

Álvarez-Cervantes, L., & Sáenz-Rangel, J. R. (2021). State of knowledge of 19th Century higher education historiography in Tamaulipas. CienciaUAT, 15(2), 68-84. https://doi.org/10.29059/cienciauat.v15i2.1408

Issue

Section

Humanities and Behavioral Sciences