Attributes that influence the visitor’s choice in four magical towns in the Mexican northwest

Authors

  • Marco Antonio Almendarez-Hernández Centro de Investigaciones Biológicas del Noroeste SC (CIBNOR), Subcoordinación de Proyectos Productivos Socialmente Responsables y Extensionismo Social, La Paz, Baja California Sur, México. https://orcid.org/0000-0002-6017-3929
  • Reyna María Ibáñez-Pérez Universidad Autónoma de Baja California Sur, Departamento Académico de Economía, La Paz Baja California Sur, México. https://orcid.org/0000-0002-9392-3490
  • Elizabeth Olmos-Martínez Universidad Autónoma de Occidente, Departamento Académico de Ciencias Económicoadministrativas, Unidad Mazatlán; Av. Del Mar núm. 1200, col. Flamingos, Mazatlán, Sinaloa, México, C.P. 82149. http://orcid.org/0000-0002-7408-0811

DOI:

https://doi.org/10.29059/cienciauat.v16i1.1542

Keywords:

choice, attributes, visitor, magical towns, multinomial logit

Abstract

The magical towns concept was devised to increase tourism. It focuses on the dissemination of attractive activities in small towns with historical-cultural attributes that represent the national identity. The objective of this research was to estimate the probability of selecting a certain magical town in northwestern Mexico based on factors such as the user’s profile, their experience, perception and satisfaction of the services and the expenditure made during their stay. The methodology used is based on the Multinomial Logit econometric model and descriptive statistics with control variables was used for its analysis. The survey was administered in four magical towns: Todos Santos and Loreto, from Baja California Sur, and Cosalá and El Rosario, from Sinaloa. Results show that the probabilities of choosing one of them are higher for Todos Santos with 29 %, followed by Cosalá with 28 %, Loreto with 27 % and, finally, El Rosario with 16 %. The variation of the choice is a function of the specificities and characteristics of the destinations. The results of the model will allow the planning and strategies to improve tourist service and promotion in the four magical towns studied, based on the preferences of those who choose these destinations, to attract more visitors.

Author Biographies

Marco Antonio Almendarez-Hernández, Centro de Investigaciones Biológicas del Noroeste SC (CIBNOR), Subcoordinación de Proyectos Productivos Socialmente Responsables y Extensionismo Social, La Paz, Baja California Sur, México.

Marco Marco Antonio Almendarez-Hernández; Centro de Investigaciones Biológicas del Noroeste SC (CIBNOR); Av. Instituto Politécnico Nacional 195, Playa Palo de Santa Rita Sur; La Paz, B.C.S. México; C.P. 23096; Tel: 612-17-5-12-30 Ext. 5123; CVU CONACYT: 42998; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6017-3929; SNI nivel I.

Reyna María Ibáñez-Pérez, Universidad Autónoma de Baja California Sur, Departamento Académico de Economía, La Paz Baja California Sur, México.

Reyna María Ibáñez-Pérez; Universidad Autónoma de Baja California Sur; Carretera al sur K.M. 5.5., Col. El Calandrio; La Paz B.C.S., México; C.P. 23090; Tel: 612-12-3-88-00 ext. 3200; CVU CONACYT:257250 ; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9392-3490; SNI nivel I.

References

Ahn, T., Ekinci, Y., and Li, G. (2013). Self-congruence, functional congruence, and destination choice. Journal of Business Research. 66(6): 719-723.

Albaladejo I. y Díaz, M. (2003). Un modelo de elección discreta en la determinación del perfil del turista rural: Una aplicación a Murcia. Cuadernos de Turismo. 11: 7-19.

Almeida, A. and Garrod, B. (2018). A CATREG model of destination choice for a mature Island destination. Journal of Destination Marketing & Management. 8: 32-40.

Cameron, C. and Trivedi, P. (2005). Microeconometrics. Methods and applications. United Kingdom: Cambridge University Press. 1034 Pp.

Carrillo, A. (2013). Pueblos Mágicos y la gestión del turismo en México. Caso Cuetzalan, Puebla (2002-2011). Tesis de Licenciatura en Ciencias Políticas y Administración Pública. UNAM. 100 Pp.

Carrillo, A. (2015). Pueblos mágicos, de la magia al desarrollo local. México: Buen Gobierno. 19: 106-119.

Castaño, J. M., Moreno, A. y Crego, A. (2006). Factores psicosociales y formación de imágenes en el turismo urbano: un estudio de caso sobre Madrid. Pasos. 4(3): 287-299.

Castro, J. C., Palacios, J. M. y Plazarte, L. (2019). Imagen del destino desde la perspectiva del turista. Turismo y Sociedad. 26: 45-66.

Choque, M. (2017). Determinantes en la decisión del millennial para elegir el destino: Bolivia (Tesis de licenciatura). Universidad Mayor de San Andrés, La Paz Bolivia. [En línea]. Disponible en: https://repositorio.umsa.bo/bitstream/handle/123456789/12817/TG-3983.pdf?sequence=1. Fecha de consulta: 22 de febrero de 2021.

Cochran-Gemmel, W. (1989). Sampling Techniques. Nueva York: Willey and Sons. 428 Pp.

CODESIN, Consejo de Desarrollo de Sinaloa (2018). Reporte de llegada de turistas y ocupación hotelera en Sinaloa, de enero a diciembre de 2017. Unidad de estadística y análisis. [En línea]. Disponible en: http://sinaloaennumeros.com/wp-content/uploads/2018/01/Reporte-07-del-2018-de-turismo-a-ene-dic.-2017.pdf. Fecha de consulta: 22 de febrero de 2021.

Cohen, S. A., Prayag, G., and Moital, M. (2014). Consumer behaviour in tourism: concepts, influences and opportunities. Current Issues in Tourism. 17(10): 872-909.

Da-Cruz, G. y De-Camargo, P. (2008). Estrategias de promoción en la web. Análisis de destinos turísticos internacionales. Estudios y Perspectivas en Turismo. 17(2): 156-169.

DATATUR, Sistema Nacional de Información Estadística del Sector Turismo (2020a). Baja California. Llegada de Turistas totales a la Entidad. [En línea]. Disponible en: https://www.datatur.sectur.gob.mx/ITxEF/ITxEF_BCN.aspx. Fecha de consulta: 21 de febrero de 2021.

DATATUR, Sistema Nacional de Información Estadística del Sector Turismo (2020b). Baja California Sur. Llegada de Turistas totales a la Entidad. [En línea]. Disponible en: https://www.datatur.sectur.gob.mx/ITxEF/ITxEF_BCS.aspx. Fecha de consulta: 21 de febrero de 2021.

DATATUR, Sistema Nacional de Información Estadística del Sector Turismo (2020c). Sonora. Llegada de Turistas totales a la Entidad. [En línea]. Disponible en: https://www.datatur.sectur.gob.mx/ITxEF/ITxEF_SON.aspx. Fecha de consulta: 21 de febrero de 2021.

DATATUR, Sistema Nacional de Información Estadística del Sector Turismo (2020d). Sinaloa. Llegada de Turistas totales a la Entidad. [En línea]. Disponible en: https://www.datatur.sectur.gob.mx/ITxEF/ITxEF_SIN.aspx. Fecha de consulta: 21 de febrero de 2021.

DATATUR, Sistema Nacional de Información Estadística del Sector Turismo (2020e). Anuncia la Secretaría de Turismo once nuevos Pueblos Mágicos. [En línea]. Disponible en: https://www.gob.mx/sectur/prensa/anuncia-la-secretaria-de-turismo-once-nuevos-pueblos-magicos. Fecha de consulta: 22 de febrero de 2021.

De-Conto, S. M., Costa-Alvez, T. J., Zaro, M., Pistorello, J., Pereira, G. S. y Pessin, R. (2011). Las condiciones de saneamiento básico como factor decisivo en la elección del destino turístico. Estudios y Perspectivas en Turismo. 20(1): 213-228.

De-la-Hoz, A. y Muñoz, F. (2016). Análisis de los determinantes de la predisposición a visitar un destino de turismo de bienestar: tipologías del turista potencial. Tourism & Management Studies. 12(2): 84-95.

De-la-Mata, T. (2010). La elección de destino según las características de las comunidades autónomas de residencia. Cuadernos de Economía. 33(91): 127-158.

DOF, Diario Oficial de la Federación (2014). Acuerdo por el que se establecen los Lineamientos generales para la incorporación y permanencia al Programa Pueblos Mágicos. [En línea]. Disponible en: https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5361690&fecha=26/09/2014. Fecha de consulta: 13 de enero de 2021.

Domínguez, L. y de-Sevilha, M. (2017). Unique Image of a Destination: exclusive attributes of the destination of Ilhéus, BA, Brazil. Revista Turismo em Análise – RTA. 28(1): 71-90.

Dow, J. K. and Endersby, J. W. (2004). Multinomial probit and multinomial logit: a comparison of choice models for voting research. Electoral Studies. 23(1): 107-122.

Duarte, E. (2015). La participación del sector privado en la definición de la política urbana: el caso de la gestión del Programa Pueblos Mágicos en Cuitzeo, México. Revista de Estudios Urbanos y Ciencias Sociales. 5(2): 127-142.

Enciso, J. (2015). Real del Monte, Hidalgo ¿Una experiencia de éxito? En L. López, C. Valverde y M. Figueroa (Eds.), Pueblos Mágicos. Una visión interdisciplinaria (pp. 135-158). México, D.F.: UAM Xochimilco-UNAM.

Ercolano, S., Gaeta, G., and Parenti, B. (2018). Pompeii dilemma: A motivation-based analysis of tourists’ preference for “superstar” archaeological attractors or less renowned archaeological sites in the Vesuvius area. International Journal of Tourism Research. 20(3): 345-354.

Eymann, A. and Ronning, G. (1997). Microeconometric models of tourists’ destination choice. Regional Science and Urban Economics. 27(6): 735-761.

Folgado, J. A., Oliveira, P. A., and Hernández, J. M. (2011). Imagen del destino y marca turística: sinergias e implicaciones. Tourism and Management Studies. 1: 904-901.

Galarza, A. E. y Soria, S. M. (2018). Determinantes en la elección del destino turístico dentro de la Provincia de Tungurahua. Universidad Técnica de Ambato, Ambato, Ecuador. [En línea]. Disponible en: https: //repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/27663/1/682%20MKT.pdf. Fecha de consulta: 26 de enero de 2021.

Gobierno del Estado de Baja California Sur-INEGI (2017). Anuario estadístico y geográfico de Baja California Sur 2017. [En línea]. Disponible en: http://internet.contenidos.inegi.org.mx/contenidos/Productos/prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/nueva_estruc/anuarios_2017/702825094881.pdf. Fecha de consulta: 22 de febrero de 2021.

Hausman, J. A. and McFadden, D. (1984). Specification Tests for the Multinomial Logit Model. Econometrica. 52: 1377-1398.

Huang, W. and P. Wang (2018). All that´s best of dark and bright: Day and night perceptions of Hong Kong cityscape. Tourism Management. 66: 274-286.

Ibáñez, R. y Cruz, P. (2016). Nivel de satisfacción del turista y necesidades de capacitación en un pueblo mágico. En E. Madrid (Ed.), Pueblos mágicos aciertos y retos (pp. 231-255). México: Editorial Limusa.

Kastenholz, E., Eusébio, C., and Carneiro, M. (2018). Segmenting the rural tourist market by sustainable travel behaviour: Insights from village visitors in Portugal. Journal of Destination Marketing & Management. 10: 132-142.

Lazzari, L. L., Mouliá, P. I., Fernandez, M. J., Chiodi, J. A., Chelmicki, F., Chiodi, M. y Eriz, M. (2009). Preferencias del segmento joven en la elección de un destino turístico. Cuadernos del CIMBAGE. (11): 59-84.

Li, Y., Yang, L., Shenc, H., and Wu, Z. (2019). Modeling intra-destination travel behavior of tourists through spatiotemporal analysis. Journal of Destination Marketing & Management. 11: 260-269.

Lin, C. H. and Kuo, B. (2018). The moderating effects of travel arrangement types on tourists’ formation of Taiwan’s unique image. Tourism Management. 66: 233-243.

Lyons, S., Mayor, K., and Tol, R. (2009). Holiday destinations: Understanding the travel choices of Irish tourists. Tourism Management. 30(5): 683-692.

Maddala, G. S. (1983). Limited-Dependent and Qualitative Variables in Econometrics. New York: Cambridge University Press. 401 Pp.

Madrid, F. (2019). Derivaciones epistémicas de una política pública: el caso de los Pueblos Mágicos 2001-2015. El Periplo Sustentable. (36): 184-229.

Martos, L. (2015). Marketing en el sector turístico. España, Editorial Síntesis. 250 Pp.

Masiero, L. and Qiu, R. (2018). Modeling reference experience in destination choice. Annals of Tourism Research. 72: 58-74.

McFadden, D. (1974a). Conditional logit analysis of qualitative choice behavior. In P. Zarembka (Ed.), Frontiers in Econometrics (pp. 105-142). New York: Academic Press.

McFadden, D. (1974b). The measurement of urban travel demand. Journal of Public Economics. 3: 303-328.

Mediano, L. (2002). Incidencia del nuevo consumidor turístico en la estrategia de marketing. Revista de Dirección y Administración de Empresas. (10): 99-117.

Mendoza, L. (2012). Análisis para la mejora en la aplicación del Programa Pueblos Mágicos en el municipio de Dolores Hidalgo, Guanajuato. Tesis de Licenciatura en Ciencias Políticas y Administración Pública. UNAM. 95 Pp.

Mendoza, M. y González, J. (2014). Impactos socioculturales del turismo en el Centro Integralmente Planeado Loreto, Baja California Sur, México. Percepción de los residentes locales. Teoría y Praxis. 16: 117-146.

Nurlaela, S. (2018). An application of Multinomial Logit Model (MNL) on tourist destination choices. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science. 22: 1-8.

Pagliara, F., La-Pietra, A., Gomez, J., and Vassallo, J. (2015). High Speed Rail and the tourism market: Evidence from the Madrid case study. Transport Policy. 37: 187-194.

Pat, L. A. y Calderón, G. (2012). Caracterización del perfil turístico en un destino emergente, caso de estudio de Ciudad del Carmen, Campeche. México. Gestión Turística. (18): 47-70.

Pérez, C., Zizumbo, L., Romero, T., Cruz, G. y Madrigal, D. (2011). El turismo como intervención e implicaciones para las comunidades rurales. Gestión Turística. 16: 229-264.

Pérez-Ramírez, C. A. y Antolín-Espinosa, D. I. (2016). Programa pueblos mágicos y desarrollo local: actores, dimensiones y perspectivas en El Oro, México. Estudios Sociales. 25(47): 219-243.

Pons, R. C., Morales, L. y Díaz, Y. (2007). La imagen del destino y el comportamiento de compra del turista. Teoría y Praxis. 3: 89-102.

Possebon, J., Cervi, C. y Knebel, D. (2019). Factores que influyen en la decisión de compra de viajes turísticos un estudio en el Noroeste de Rio Grande Do Sul (Brasil). Estudios y Perspectivas en Turismo. 28: 903-922.

Powers, D. A. and Xie, Y. (2000). Statistical Methods for Categorical Data Analysis, New York: Academic Press. 295 Pp.

Saladié, O., Antón, S., Cortés-Jiménez, I., Fernandez, A. y Young, R. (2014). La influencia de las rutas de vuelos de bajo coste en la elección del destino turístico. Cuadernos de Turismo. (34): 287-312.

Santana, L. and Gosling, M. (2017). Unique image of a destination: Exclusive attributes of The case of Kavala. Journal of Travel Research. 55(5): 659-674.

SECTUR, Secretaría de Turismo (2017). Principales indicadores turísticos, Cuarto trimestre 2015-2016, Sinaloa. [En línea]. Disponible en: http://www.transparenciasinaloa.gob.mx/images/stories/ST/programas%20y%20servicios/estadisticas/2016/TURISMO-INDICADORES_4to.Trim.2015-2016.pdf. Fecha de consulta: 22 de febrero de 2021.

StataCorp (2017). Stata: Release 15.1 (Versión 15.1) [Software de computo]. Texas, Estados Unidos de América: Stata Corp LLC.

Stylidis, D., Shani, A., and Belhassen, Y. (2017). Testing an integrated destination image model across residents and tourists. Tourism Management. 58: 184-195.

Tan, W. K. and Wu, C. E. (2016). An investigation of the relationships among destination familiarity, destination image and future visit intention. Journal of Destination Marketing & Management. 5(3): 214-226.

Train, K. (1998). Recreation demand models with taste differences over people. Land Economics. 74(2): 230-239.

Train, K. (2009). Discrete Choice Methods with Simulation. New York: Cambridge University Press. 388 Pp.

Velázquez, M. y Clausen, H. (2012). Tepoztlán, una economía de la experiencia íntima. Latin American Research Review. 47(3): 134-154.

Yoo, C. K., Yoon, D., and Park, E. (2018). Tourist motivation: an integral approach to destination choices. Tourism Review. 73(2): 169-185.

Published

2021-07-30

How to Cite

Almendarez-Hernández, M. A., Ibáñez-Pérez, R. M., & Olmos-Martínez, E. (2021). Attributes that influence the visitor’s choice in four magical towns in the Mexican northwest. CienciaUAT, 16(1), 73-85. https://doi.org/10.29059/cienciauat.v16i1.1542

Issue

Section

Social Science