Tax strategies’ intention of use in family-owned business in southern Tamaulipas, Mexico

Authors

  • Daniel Eduardo Paz-Pérez Tecnológico Nacional de México, Instituto Tecnológico Superior de El Mante, carretera Nacional Mante-Ciudad Valles km. 6.7, Congregación Quintero, El Mante, Tamaulipas, México, C. P. 89930. https://orcid.org/0000-0003-0511-2776

DOI:

https://doi.org/10.29059/cienciauat.v17i2.1665

Keywords:

business, family, strategy, taxation, Tamaulipas

Abstract

Family-owned businesses have paramount social and economic importance worldwide since they represent almost 90 % of businesses in various regions, generate more than half of the employment and produce more than two-thirds of the Gross Domestic Product in many countries. Decisions are based on their commercial experience and knowledge of their customer base. However, they must also employ a fiscal strategy to ensure their subsistence, since they face each more competitive and unpredictable environment. The objective of this research was to show the intention to use tax strategies by family businesses in the municipality of El Mante, located in Southern Tamaulipas, Mexico, and its relationship with the entrepreneurial, legal, and managerial knowledge of their owners. Responses were collected through a direct interview with the business owners or the CEO. Additionally, a questionnaire with validated Likert scales was used, and the recommended statistical tests were administered. Findings indicate that there is sufficient mastery of entrepreneurs in areas such as the management of the family business, regulations and actors related to trade, as well as a sufficient degree of agreement regarding the intention to use fiscal strategies and business plans, competencies that can be increased by working for the family business. The main finding is the evidence of a weak correlation between the legal and managerial knowledge of family business owners with the use of tax strategies, as well as a very weak correlation with entrepreneurial knowledge. The intention to use tax strategies requires such knowledge by business owners, who make decisions based on family’s interests, consider financial planning as necessary and take advantage of the benevolence of tax strategies.

Author Biography

Daniel Eduardo Paz-Pérez, Tecnológico Nacional de México, Instituto Tecnológico Superior de El Mante, carretera Nacional Mante-Ciudad Valles km. 6.7, Congregación Quintero, El Mante, Tamaulipas, México, C. P. 89930.

Profesor investigador en innovación.

Academia de Gestión Empresarial

References

Agüeros-Sánchez, F. y Gaona-Partida, L. A. (2017). El uso de la planeación estratégica para mejorar la productividad y la competitividad. En D. Herrera-González, G. Ramírez-Martínez y J. A. Rosas-Castro (Eds.), Mipymes y empresa familiar. Diversidad y Complejidad Organizacional en América Latina (pp. 449-488). Ciudad de México: Grupo Editorial Hess, SA de CV.

Ahumada-Tello, E. y Perusquia-Velasco, J. M. (2016). Inteligencia de negocios: estrategia para el desarrollo de competitividad en empresas de base tecnológica. Contaduría y Administración. 61: 127-158.

Almaraz-Alvarado, A. (2018). La empresa familiar y las familias empresariales en México: una propuesta teórica. En A. Almaraz y L. A. Ramírez (Eds.), Familias empresariales en México, Sucesión generacional y continuidad en el siglo XX (pp. 57-94). Tijuana: El Colegio de la Frontera Norte.

Antúnez-Álvarez, R. (2010). El Derecho Fiscal y su interpretación. Zapopan, Jalisco: Editorial Seo de Urgel, SA de CV. 618 Pp.

Araya-Leandro, A. (2017). Modelos de planeación estratégica en las empresas familiares. Tec Empresarial. 11(1): 23-34.

Bárcenas-Puente, J. L. y Andrade-Oseguera, M. Á. (2019). El proyecto BEPS y la planeación fiscal. Revista de Aplicaciones del Derecho. 3(9): 37-50.

Caamal-Yam, E., Cortes-Pérez, I. D. y Solis-Vargas, K. G. (2019). La planeación fiscal como estrategia para la toma de decisiones. Tlatemoani. 187-206.

Cabello-Chávez, A., Reyes-Avellaneda, R. y Solís-Pérez, P. C. (2004). El Perfil Organizacional de las PyMEs (Microempresas, Pequeñas y Medianas Empresas) en el sector manufacturero: un análisis integral. Administración y Organizaciones. 69-89.

Castro-Alfaro, A. (2016). Estrategias para la disminución de la carga impositiva en las organizaciones empresariales. Enfoque Disciplinario. 1(1): 21-34.

Cervantes-Mejía, M. D., Mares-Bañuelos, O., Macías-Calleros, R. y Aparicio-Rosas, V. (2015). Características funcionales, de empresas familiares lideradas por estudiantes de LAE en la DES FCAT, en Compendio Investigativo de Academia Journals Córdoba 2015. [En línea]. Disponible en: https://www.academiajournals.com/pubcordoba2015. Fecha de consulta: 12 de enero de 2018.

Contreras-Gómez, C. (2016). Planificación fiscal. Principios, metodología y aplicaciones. Madrid: Editorial Universitaria Ramon Areces. 357 Pp.

Contreras, M. E., Paillacho, L. C. y Hulett, N. L. (2015). Aspectos legales y fiscales de las donaciones y liberalidades establecidas en la Ley del Impuesto Sobre la Renta. Actualidad Contable Faces. 18(30): 33-48.

Credit Suisse Research Institute (2015). The Family Business Model. Zurich: Credit Suisse AG. [En línea]. Disponible en: https://www.credit-suisse.com/media/assets/corporate/docs/about-us/research/publications/csri-family-business-model-2015.pdf. Fecha de consulta: 26 de junio de 2016.

Credit Suisse Research Institute (2018). The CS Family 1000 in 2018. Zurich: Credit Suisse AG. [En línea]. Disponible en: https://www.credit-suisse.com/media/assets/corporate/docs/about-us/research/publications/the-cs-family-1000-in-2018.pdf. Fecha de consulta: 30 de mayo de 2019.

Cruz-Botache, L. P., Vélez-Romero, C. A. y Romero-Restrepo, M. (2020). Beneficios tributarios por la adopción de políticas de responsabilidad social empresarial (RSE). Dictamen Libre. 13(26): 17-36.

Durán-Encalada, J. A. y San-Martín-Reyna, J. M. (2014). Estudio comparativo de la empresa familiar en México en el contexto mundial. RECAI Revista de Estudios en Contaduría, Administración e Informática. 21-54.

Flores-Ortiz, M. V., Vega-López, A. y Chávez-Moreno, E. A. (2015). Factores de contingencia que inciden en la profesionalización de las empresas familiares del sector comercio en Tijuana BC México. Revista Internacional Administración y Finanzas. 15-29.

Gaona-Tamez, L. L., Hernández-Sandoval, R. H. y Aguilera-Mancilla, G. (2019). La profesionalización de las empresas familiares, una necesidad para su continuidad. VinculaTégica. 811-819.

Gasca-Pliego, E., Piña-Libien, H. R., Olvera-García, J. y Hurtado-Salgado, J. (2010). Diccionario de términos jurídicos universitarios (Primera edición). Toluca: Universidad Autónoma del Estado de México. 110 Pp.

Gómez-Betancourt, G., Betancourt-Ramírez, J. L. y Zapata-Cuervo, N. (2012). Empresas familiares multigeneracionales. Entramado Unilibre Cali. 38-49.

González, E. y Olivié, C. (2018). Empresa familiar, emprendimieto e intraemprendimiento. Madrid: EAE Business School. 81 Pp.

Guerrero, M. y Santamaría-Velasco, C. A. (2020). Ecosistema y actividad emprendedora en México: un análisis exploratorio. Perfiles Latinoamericanos. 28(55): 227-251.

Guzmán-Acuña, J. (2013). Mujeres profesionistas y mercados laborales: México y Tamaulipas. En O. M. Hernández-Hernández y R. Vera-Vázquez (Eds.), Trabajo y género en Tamaulipas (pp. 103-118). Ciudad Victoria: El Colegio de Tamaulipas.

Hernández-Flores, E., Jiménez-Almaguer, K. P., Trujillo-Reyes, J. C., Paredes-Cuahquentzi, M. y Nava-Mozo, V. (2017). Problemática de la participación de la mujer en la empresa familiar, factores órganos de gobierno, resultados preliminares. En D. Herrera-González, G. Ramírez-Martínez y J. A. Rosas-Castro (Eds.), Mipymes y empresa familiar. Diversidad y Complejidad Organizacional en América Latina (pp. 87-121). Ciudad de México: Grupo Editorial Hess, SA de CV.

Hernández-Reyes, L. A. y Moreno-Luce, R. G. (2018). La importancia de la contabilidad y la responsabilidad del contador hacia el contribuyente. Horizontes de la Contaduría en las Ciencias Sociales. 5(9): 69-78.

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista-Lucio, M. D. (2014). Metodología de la Investigación (Sexta edición). México: McGraw-Hill. 600 Pp.

Hernández-Sandoval, R. H., De-la-Garza-Cienfuegos, S. P. y Gaona-Tamez, L. L. (2013). La Holding, estrategia fiscal para las empresas familiares. Revista Global de Negocios. 1(1): 1-11.

Hernández-Sandoval, R. H., Gaona-Tamez, L. L., Aguilera-Mancilla, G. y Torres-Hernández, E. A. (2019). Copropiedad como estrategia fiscal para atenuar la carga tributaria en México. Revista de Aplicaciones del Derecho. 3(9): 12-22.

Ibarra-Cisneros, M. A., González-Torres, L. A. y Demuner-Flores, M. D. R. (2017). Competitividad empresarial de las pequeñas y medianas empresas manufactureras de Baja California. Estudios Fronterizos 18(35): 107-130.

IEF, Instituto de la Empresa Familiar (2015). La empresa familiar en España 2015. Madrid: Instituto de la Empresa Familiar. 108 Pp.

INEGI, Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2019). Encuesta Nacional sobre Productividad y Competitividad de las Micro, Pequeñas y Medianas Empresas (ENAPROCE) 2018. Ciudad de México. [En línea]. Disponible en: https://www.inegi.org.mx/programas/enaproce/2018/. Fecha de consulta: 10 de octubre de 2022.

INEGI, Instituto Nacional de Estadísticas y Geografía (2020a). Censos Económicos 2019. Resultados definitivos Conferencia de Prensa. Obtenido de Censos Económicos 2019. [En línea]. Disponible en: https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/ce/2019/doc/pprd_ce19.pdf. Fecha de consulta: 26 de abril de 2021.

INEGI, Instituto Nacional de Estadística y Geografía - México (2020b). Censos económicos 2019. Micro, pequeña, mediana y gran empresa. Estratificación de los establecimientos. Ciudad de México: Instituto Nacional de Estadística y Geografía - México. [En línea]. Disponible en: https://www.inegi.org.mx/contenidos/productos/prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/nueva_estruc/702825198657.pdf. Fecha de consulta: 31 de agosto de 2021.

INEGI, Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2020c). INEGI. Censos Económicos 2019. [En línea]. Disponible en: https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/ce/2019/tabulados/capance19_02.xlsx. Fecha de consulta: 21 de febrero de 2021.

INEGI, Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2020d). Censo de Población y Vivienda 2020. Obtenido de Principales resultados por localidad (ITER). [En línea]. Disponible en: https://www.inegi.org.mx/programas/ccpv/2020/default.html#Microdatos. Fecha de consulta: 15 de octubre de 2022.

KPMG, International Cooperative (2013). Empresas familiares en México: el desafío de crecer, madurar y permanecer. México DF: KPMG Cárdenas Dosal, S.C. 36 Pp.

KPMG, International Cooperative (2015). Una visión de la empresa familiar excelente. Madrid: Instituto de la Empresa Familiar. [En línea]. Disponible en: https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/pdf/2015/11/vision-empresa-familiar-excelente.pdf. Fecha de consulta: 27 de julio de 2021.

KPMG, International Cooperative (2019). Empresas Familiares en México. Tiempo de sucesión en un escenario disruptivo. Ciudad de México: KPMG Cárdenas Dosal SC. [En línea]. Disponible en: https://www.delineandoestrategias.com.mx/empresas-familiares-en-mexico-tiempo-de-sucesion-en-un-escenario-disruptivo. Fecha de consulta: 10 de febrero de 2021.

López-Aguado, M. y Gutiérrez-Provecho, L. (2019). Cómo realizar e interpretar un análisis factorial exploratorio utilizando SPSS. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació. 12(2): 1-14.

Mavrou, I. (2015). Análisis factorial exploratorio: Cuestiones conceptuales y metodológicas. Revista Nebrija de Lingüistica Aplicada. (19): 71-80.

Niebler, A. (2015). Informe sobre las empresas familiares en Europa. Brussels: Comisión de Industria, Investigación y Energía del Parlamento de Europa. [En línea]. Disponible en: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-8-2015-0223_ES.html. Fecha de consulta: 20 de abril de 2021.

Ojeda-Hidalgo, J. F., Linares-Rodríguez, A. K. y García-Gasca, D. M. (2015). Causas de emprendimiento en empresas familiares: Caso Ferreterías. En Z. M. Cruz-Sánchez, G. Ramírez-Martínez, O. Lozano-Carrillo, L. D. Velasco-Estrada, A. Zebadúa-Sánchez, J. A. Rosas-Castro, ... y A. L. León-Ayala (Eds.), Emprendimiento e innovación en la Mipyme familiar: casos (pp. 24-35). México, D.F.: Grupo Editorial Hess, S.A. de C.V.

Palacios, L. (2018). Grupo Salinas: formación empresarial de cuatro generaciones. En A. Almaraz y L. A. Ramírez (Eds.), Familias empresariales en México, sucesión generacional y continuidad en el siglo XX (pp. 255-296). Tijuana: El Colegio de la Frontera Norte.

Palop-Marro, F. (2013). La inteligencia para competir: nuevo paradigma en la dirección estratégica de las organizaciones en un mundo globalizado. Cuadernos de Estrategia. (162): 135-175.

Patiño-Martínez, A. V. (2019). Las Empresas Familiares. Revista RELAYN. 56-60.

Pérez-Tejada, H. E. (2008). Estadística para las ciencias sociales, del comportamiento y de la salud (Tercera edición). México, D.F.: Cengage Learning Editores, S.A. de C.V. 815 Pp.

Rizo-Rivas, J. M. (2021). Planear, jugar y ganar. Estrategia para lograr los objetivos de una empresa y su rentabilidad. Ciudad de México: Instituto Mexicano de Contadores Públicos. 146 Pp.

Rodríguez-Crespo, H. E. (2020). La gestión del cambio de las empresas familiares: sus riesgos y retos en Bogotá – Colombia: Principia Iuris. 17(37): 157-173.

Rodríguez-Rodríguez, A. M. (2016). La contabilidad sobre las estrategias fiscales de las operaciones del grupo. ¿Un marco de información para la fiscalidad? Instituto de Estudios Fiscales. 15: 123-130.

Rodríguez-Rodríguez, J. y Reguant-Álvarez, M. (2020). Calcular la fiabilidad de un cuestionario o escala mediante el SPSS: el coeficiente alfa de Cronbach. REIRE. Revista d’Innovació i Recerca en Educació. 13(2): 1–13.

San-Martín-Reyna, J. M. y Durán-Encalada, J. A. (2015). Radiografía de la empresa familiar en México. San Andrés Cholula, Puebla: Fundación Universidad de las Américas, Puebla. 104 Pp.

Sánchez-Losoya, M., Rios-Silva, L. O., Canela-Cruz, D., Guerrero-Contreras, M. E. y Polanco-López, L. A. (2015). Modelo de Ventas de Mayoreo para Sucesores de Donaciano Terrones S.A. de C.V.: Diagnóstico, en Memorias del Congreso Internacional de Investigación Academia Journals en Tecnologías Estratégicas Colima 2015. [En línea]. Disponible en: https://www.academiajournals.com/pubcolima2015. Fecha de consulta: 26 de abril de 2020.

Sánchez-Vega, J. A. (2021). La estrategia fiscal y el fideicomiso. Esquemas reportables al SAT. Ciudad de México: Instituto Mexicano de Contadores Públicos. 163 Pp.

Slusarczyk-Antosz, M. y Morales-Merchán, N. H. (2016). Análisis de las estrategias empresariales y de las TIC. 3c Empresa. 5(1) 29-46.

Soto-Figueroa, M. (2021). Transmisión patrimonial estratégica. Herencias, donaciones usufructo y fideicomisos. Ciudad de México: Instituto Mexicano de Contadores Públicos. 289 Pp.

Soto-Maciel, A. (2013). La empresa familiar en México. Situación actual de la investigación. Contaduría y Administración. 58(2): 135-171.

Villasmil-Molero, M. C. (2017). La planificación tributaria: Herramienta legítima del contribuyente en la gestión empresarial. Dictamen Libre. 20: 121-128.

Published

2023-01-30

How to Cite

Paz-Pérez, D. E. (2023). Tax strategies’ intention of use in family-owned business in southern Tamaulipas, Mexico. CienciaUAT, 17(2), 130-145. https://doi.org/10.29059/cienciauat.v17i2.1665

Issue

Section

Social Science