Gain in learning the force concept and change in attitudes toward Physics in students of the Tonala High School

Authors

  • José Luis Santana-Fajardo Universidad de Guadalajara, Escuela Preparatoria de Tonalá, Hacienda, Sepúlveda 239, col. Hacienda Real, Tonalá, Jalisco, México, C. P. 45428. http://orcid.org/0000-0001-7048-2648

DOI:

https://doi.org/10.29059/cienciauat.v13i1.974

Keywords:

learning of physics, attitudes, learning gain, high school

Abstract

From the perspective of competency-based education, in Mexico, to be part of the National High School System implies the adoption of strategies oriented toward and centered on the students’ needs. The objective of this study was to evaluate the effectiveness of the physics academy of the Tonala High School, Jalisco, Mexico, for the attainment of favorable attitudes toward physics and the learning of the force concept. For that, it was necessary to use the concentration and the Hake factor with the goal to know the trends in the answers and the gain in the learning of concepts respectively. The data were obtained from the administration of two questionnaires, the Maryland Physics Expectations Survey and the Force concept inventory, to students of Physics I and ceramic materials mechanics courses. These courses are taught in the first semester of the competency-based General High school Program, and in the second semester of the Ceramics-oriented High School Technological Program, respectively. The result of the analysis gives information of the low gain zone in learning of the force concept (G = 0.000 1). The progress in percentage of favorable responses towards physics was small (1.2 %) in both high school programs. In addition, there was a decrease in favorable attitude from pre-test to post-test in three groups. The response patterns in the random zone suggest that the students have  difficulty  with  physics  learning.

 

References

Bao, L.; Redish, E. (2001). Concentration analysis: A quantitative assessment of student states. Physics Education Research, American Journal of Physics, Vol. 69, No. 7. Documento electrónico consultado el 15 de enero de 2015 en la dirección http://physics.ohio-state.edu/~lbao/Papers/AJP_2001-S1-45-C-factor.pdf

Benítez, Y.; Mora, C. (2011). Enseñanza tradicional vs aprendizaje activo para alumnos de ingeniería. Cuba: Revista Cubana de Física, Vol. 27.

Cameratti, C. Escobar, R. (2007). Aprendizaje Activo en Ingeniería: Un Caso de Estudio en “Termotecnia I”. Documento electrónico recuperado el 10 de septiembre de 2012 del sitio web: http://www.ici.ubiobio.cl/ccei2007/papers/130.pdf.

Castellanos, A. y col. (2007). Modelo educativo siglo 21. México: Universidad de Guadalajara.

Espejo y col. (2010). Tutoriales como propuesta metodológica en la enseñanza de la Cinemática y la Dinámica en primer año universitario. XXIV Congreso de Educación en Ingeniería. Documento electrónico recuperado el 4 de septiembre de 2012 del sitio web: http://sochedi2010.uach.cl/programa/ponencias/M07.pdf.

Gil, D.; Guzmán, M. (1993). Enseñanza de las Ciencias y la Matemática. Tendencias e Innovaciones. España: OEI. Documento electrónico recuperado el 1 de octubre de 2012 del sitio web: http://www.oei.es/oeivirt/ciencias.pdf.

González et al. (2011). Programa de la Unidad de Aprendizaje de: Física I. SEMS, UdeG. Recuperado el 15 de marzo de 2015 de la dirección http://www.sems.udg.mx/sites/default/files/BGC/BGCUDG_C1_Fisica_I_160211.pdf

Hake, R. (1998). Interactive-engagement versus traditional methods: A sixth-thousand-student survey of mechanics test data for introductory physics courses. Documento electrónico recuperado el 23 de octubre de 2012 del sitio web: http://www.physics.indiana.edu/~sdi/ajpv3i.pdf.

Meza, A. Zamorano, N. (2007). El desafío de innovar en la enseñanza de la física: Ejemplo de una implementación exitosa. Chile: XXI Congreso Chileno de Educación en Ingeniería documento electrónico recuperado el 24 de octubre de 2012 del sitio web: http://www.ici.ubiobio.cl/ccei2007/papers/116.pdf.

Picquart, M.; Guzmán López, O. (2009). Análisis de errores conceptuales y cincepciones alternativas de mecánica newtoniana en alumnos del tronco general de ciencias básicas de la UAM-Iztapalapa. Latin American Journal of Physics Education

Santana, J. (2015). El aprendizaje orientado a proyectos y sus implicaciones en el aprendizaje de conceptos de fuerza, calor y energía térmica mediante sus aplicaciones en cerámica tradicional (Tesis de maestría). Centro de Investigación en Ciencia Aplicada y Tecnología Avanzada del Instituto Politécnico Nacional, México.

Secretaria de Educación Pública. (2008a). Acuerdo 444 RIEMS. México: Diario Oficial de la Federación.

Secretaria de Educación Pública. (2008b). Acuerdo 486 RIEMS. México: Diario Oficial de la Federación.

Secretaría de Educación Pública. (2015). La Reforma Integral de la Educación Media Superior. Recuperado de http://cosdac.sems.gob.mx/portal/index.php/riems

Sistema de Educación Media Superior (SEMS). (2009). Documento base del Bachillerato General por Competencias del Sistema de Educación Media Superior de la Universidad de Guadalajara. Universidad de Guadalajara, SEMS. Documento electrónico recuperado el 15 de marzo de 2015 de la página web http://www.sems.udg.mx/sites/default/files/BGC/BGC-UDG_Documento_base_evaluado_COPEEMS.pdf

Published

2018-07-19

How to Cite

Santana-Fajardo, J. L. (2018). Gain in learning the force concept and change in attitudes toward Physics in students of the Tonala High School. CienciaUAT, 13(1), 65–80. https://doi.org/10.29059/cienciauat.v13i1.974

Issue

Section

Social Science

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.