Use of information and communication technologies as a support tool for medical students’ learning

Authors

  • Miriam Janet Cervantes-López Universidad Autónoma de Tamaulipas, Facultad de Medicina de Tampico “Dr. Alberto Romo Caballero”, Centro Universitario, Av. Universidad y Adolfo López Mateos s/n, Tampico, Tamaulipas, México, C. P. 89138. http://orcid.org/0000-0002-5925-1889
  • Alma Alicia Peña-Maldonado Universidad Autónoma de Tamaulipas, Facultad de Medicina de Tampico “Dr. Alberto Romo Caballero”, Centro Universitario, Av. Universidad y Adolfo López Mateos s/n, Tampico, Tamaulipas, México, C. P. 89138.
  • Alcides Ramos-Sánchez Universidad Autónoma de Tamaulipas, Facultad de Medicina de Tampico “Dr. Alberto Romo Caballero”, Centro Universitario, Av. Universidad y Adolfo López Mateos s/n, Tampico, Tamaulipas, México, C. P. 89138.

DOI:

https://doi.org/10.29059/cienciauat.v15i1.1380

Keywords:

technology, teaching, learning, medicine

Abstract

The use of electronic devices as educational tools is very frequent in the global knowledge society, which has been favored by current technological advancement. New alternatives are employed in teaching practice and in educational processes, and institutions dedicated to medical education are no exception. The objective of this work was to establish whether the use of information and communication technologies (ICT) for medical students’ learning at the Autonomous University of Tamaulipas, Southern campus. A descriptive, observational and crosssectional study was carried out. Data was collected through a questionnaire administered to 109 students. Of the total number of participants, 90.83 % had a laptop, 94.50 % had internet access, either via a computer or a mobile phone. The effective time spent daily using ICT for educational activities ranged between two and four hours, and Google Scholar was the most used database for information retrieval. On the other hand, it was found that between 50 % and 75 % of respondents have an understanding and command of the English language. The use of ICT’s is very supportive for students, since it facilitates both, the scientific and medical information retrieval, as well as the development of competencies in the processing and management of information. This simplifies the exchange of updated scientific information to continue with their medical education.

References

Alarcón, D. N., Ramírez, Q. M. y Vilchez, V. M. Y. (2014). Las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) y su relación con el aprendizaje del idioma inglés en los estudiantes de la especialidad de Inglés-Francés, promoción 2011 de la Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Chosica, 2013, en repositorio de la Universidad Nacional de Educación. [En línea]. Disponible en: http://repositorio.une.edu.pe/handle/UNE/700. Fecha de consulta: 14 de junio de 2019.

Alpaca, N. B. (2017). La enseñanza asistida por las Tecnologías de la Información y Comunicación: ¿Qué? ¿Cómo? ¿Por qué? Revista Referencia Pedagógica. 5(1): 31-47.

Areta, J. P. (2011). El lugar de las tecnologías de la información y la comunicación en el currículum integrado: Experiencias y aprendizajes. Anales del Instituto de Profesores “Artigas”. (5): 137-142.

Batista, B. L. T. and Santisteban, A. B. P. (2016). The use of Information and Communication Technologies in the development of reading comprehension. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valore. 4(1).

Cano-Montoya, J. M., Cortes-Suarez, J., Wright, K., y Thomas, J. (2019). El inglés y los ambientes virtuales: nuevas herramientas de enseñanza en la educación contemporánea (Bachelor’s thesis, Escuela de Educación y Pedagogía). [En línea]. Disponible en: https://repository.upb.edu.co/handel/20.500.11912/4720. Fecha de consulta: 14 de junio de 2019.

Castro, A., Cosgaya-Barrera, B. R., Sosa-González, W. E. y Ceballos-García, L. I. (2015). Los estudiantes universitarios y el uso de las TIC como herramienta de aprendizaje. Una revisión de estudios realizados en México. IC INVESTIG@CCIÓN. 5(9).

de-la-Madrid, M. C. L., Delgado, C. M. L. y Guerrero, K. F. (2016). Una experiencia de formación docente en el uso de las TIC a través de un proceso de investigación-acción. Diálogos sobre educación. Temas actuales en Investigación Educativa. 7(12): 1-19.

Durán, M. E. D. y Svetlichich, M. (2017). Nuevas herramientas tecnológicas en la educación superior. Proyecciones. (11): 93-149.

García, G. H., Navarro, A. L., López, P. M. y Rodríguez, O. M. D. F. (2014). Tecnologías de la Información y la Comunicación en salud y educación médica. Edumecentro. 6(1): 253-265.

García, V. M., Muñoz, R. A., Arras, A. M., González, L. M., Hernández, A., Martín, J., ... y Torres, C. A. (2011). Competencias en TIC y rendimiento académico en la universidad: Diferencias por género. [En línea]. Disponible en: http://hdl.handle.net/10366/121354. Fecha de consulta: 14 de junio de 2019.

Gewerc, A. y Montero, L. (2006). El análisis de los procesos de innovación. Organización y gestión de centros educativos. 3: 267-278.

Gewerc, A. y Montero, L. (2009). El diseño de situaciones de enseñanza con TIC que implican innovación para la escuela. Participatory Action Research as a Necessary Practice for the Twenty-First Century Society. CARN Bulletin. 13: 55-60.

Gutiérrez, R. J. A. y Vázquez, M. P. C. (2006). Utilización de las tecnologías de la información y la comunicación en los estudiantes de Medicina del Instituto de Ciencias de la Salud CES. CES Medicina. 20(1): 25-34.

Islas-Torres, C. (2017). La implicación de las TIC en la educación: Alcances, Limitaciones y Prospectiva. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo. 8(15): 861-876.

Lorenzo, M. D. C. R. y da-Silva-Couto, M. J. V. (2011). La integración de las TIC en la educación secundaria como recurso para innovar el proceso de enseñanza aprendizaje. In Conectando Redes [Archivo de ordenador]: actas del Congreso Estatal de Formación del Profesorado, organizado por el Ministerio de Educación, Secretaría de Estado de Educación y Formación Profesional, Instituto de Formación del Profesorado, Investigación e Innovación Educativa. 505-520 Pp.

Morán, B. S. (2017). La ciberseguridad y el uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) por el terrorismo. Revista Española de Derecho Internacional. 69(2): 195-222.

Paz-Vásconez, D. P. (2017). Diseño e implementación de un software educativo para el aprendizaje del módulo Sistemas Gestores de Bases de Datos (Modelos), en el primer año de bachillerato de la institución educativa fiscal nacional UNE de la ciudad de Quito (Bachelor’s thesis, Quito: UCE), en repositorio digital. [En línea]. Disponible en: http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/11066. Fecha de consulta: 14 de junio de 2019.

Portillo, A., Rosalba, N., Escobar, E., Maidel, J. y Jiménez, J. E. (2017). Las nuevas tecnologías de información y comunicación social (TICS) inciden en la enseñanza aprendizaje de las competencias académicas de la informática en los estudiantes de primer año de la Carrera de Ingeniería de Sistemas Informáticos de la Escuela de Sistemas Informáticos en la Facultad de Ingeniería y Arquitectura de la Universidad de El Salvador del 2016, en Repositorio Institucional de la Universidad de El Salvador. [En línea]. Disponible en: http://ri.ues.edu.sv/id/eprint/16074/. Fecha de consulta: 14 de junio de 2019.

Rojano-Ramos, S., López-Gurrero, M. del M. y López-Guerrero, G. (2016). Desarrollo de tecnologías de la información y la comunicación para reforzar los procesos de enseñanza y aprendizaje en ciencias en el grado de maestro/a en educación infantil de la Universidad de Málaga. Educación Química. 27(3): 226-232.

San-Martín, B. (2014). El empleo de la plataforma EVA como estrategia innovadora de enseñanza ante la masividad: un estudio de caso. [En línea]. Disponible en: https://www.colibri.udelar.edu.uy/jspui/handle/20.500.12008/9333. Fecha de consulta: 14 de junio de 2019.

SPSS, Statistical Package for the Social Sciences (2010). IBM Corp. Released 2015. IBM SPSS Statistics for Windows, Version 19. Armonk, NY: IBM Corp.

Veloz-Martínez, M. G., Almanza-Velasco, E., Uribe-Ravell, J. A., Libiend-Díaz-González, L., Quintana-Romero, V. y Alanís-López, P. (2012). Uso de tecnologías en información y comunicación por médicos residentes de ginecología y obstetricia. Investigación en Educación Médica. 1(4): 183-189.

Published

2020-08-01

How to Cite

Cervantes-López, M. J., Peña-Maldonado, A. A., & Ramos-Sánchez, A. (2020). Use of information and communication technologies as a support tool for medical students’ learning. CienciaUAT, 15(1), 162-171. https://doi.org/10.29059/cienciauat.v15i1.1380

Issue

Section

Social Science