Psychosocial risk factors in university workers: A comparative study before and during COVID-19

Authors

  • Iván Rojas-Mata Universidad Autónoma de Nuevo León, Facultad de Contaduría Pública y Administración, Sillar Huichapan núm. 2016, Centrika Sillares, Monterrey, Nuevo León, México, C.P. 64520. https://orcid.org/0000-0002-7513-6506
  • Rubén Suárez-Escalona Universidad Autónoma de Nuevo León, Facultad de Filosofía y Letras, Monterrey, Nuevo León, México. https://orcid.org/0000-0002-1563-3666
  • Rosario Lucero Cavazos-Salazar Universidad Autónoma de Nuevo León, Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica, Monterrey, Nuevo León, México. http://orcid.org/0000-0002-4054-7479

DOI:

https://doi.org/10.29059/cienciauat.v17i1.1583

Keywords:

psychosocial factors, risk at work, public universities, home office, gender

Abstract

In 2018, standard 035 (known in Spanish as NOM-035-STPS-2018) was published in the Official Gazette of the Federation. Such standard evaluates Psychosocial Risk Factors (PRF) in Mexican workers to promote their job well-being. In 2020, COVID-19 changed the work practices of universities and companies in Mexico. Therefore, their analysis is timely and relevant. The objective of this study was to compare the PRFs among workers at the Universidad Autónoma de Nuevo León in two conditions: pre-pandemic office and home office during social distancing due to COVID-19, and to identify the relationship between gender and modality with the psychosocial risk. Consequently, the instrument was administered through two modalities, one test was administered in the office environment in November 2019, prior to the COVID-19 pandemic, and the other in remote work in June 2020, at the beginning of social distancing. The results showed that performing tasks in the office environment generates a high general psychosocial risk, while home office is a medium general risk, according to NOM-035. However, the statistical analysis did not show a significant difference (P < 0.05) in general risk between both work contexts, nor in the comparison of risk between genders. Nonetheless, in the analysis of the categories and domains that make up psychosocial risk, a significant difference (P < 0.05) was found between some of them. Men presented a higher risk in the office in the category of leadership and job relations, which decreased (P < 0.05) due to the effect of home office. The presence of psycho-social risk reported by some of the workers in different categories and domains indicated the need to implement policies that reduce these risks, considering both work modality and gender. This will allow, in addition to complying with NOM-035, to improve the quality of the job well-being of workers.

Author Biographies

Iván Rojas-Mata, Universidad Autónoma de Nuevo León, Facultad de Contaduría Pública y Administración, Sillar Huichapan núm. 2016, Centrika Sillares, Monterrey, Nuevo León, México, C.P. 64520.

Estudiante de doctorado de la Facultad de Contaduría Pública y Administración de la Universidad Autónoma de Nuevo León

Rosario Lucero Cavazos-Salazar, Universidad Autónoma de Nuevo León, Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica, Monterrey, Nuevo León, México.

Egresada de la Facultad de Contaduría Pública y Administración (UANL), obtuvo el título de Licenciada en Administración, cursando posteriormente la Maestría en Administración de Empresas con especialidad en Negocios Internacionales y después el doctorado en Planeación Estratégica para la Mejora del Desempeño en el Instituto Tecnológico de Sonora (ITSON).

 

Parte de su experiencia profesional se enfoca en cursos de educación a distancia en la Universidad Virtual (ITESM) desempeñándose también en áreas de Recursos Humanos, Capacitación, Docencia, Servicio a Clientes y Administración Académica.

 

En la Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica es catedrática de licenciatura y de la División de Estudios de Posgrado, ha participado en la publicación de artículos nacionales e internacionales enfocados a la Gestión de cursos a Distancia, Innovación Educativa y Tecnología Educativa, siendo ahora candidata al Sistema Nacional de Investigadores y cuenta con perfil PRODEP.

 

Desde junio de 2014 es Directora de Educación a Distancia de la Universidad Autónoma de Nuevo León, Representante Institucional del Sistema Nacional de Educación a Distancia (SINED) y Presidenta de la Región Noreste de AMECYD. A partir del mes de enero de 2019 se nombró como Presidenta del Espacio Común de Educación Superior a Distancia (ECOESAD).

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Published

2022-07-21

How to Cite

Rojas-Mata, I., Suárez-Escalona, R., & Cavazos-Salazar, R. L. (2022). Psychosocial risk factors in university workers: A comparative study before and during COVID-19. CienciaUAT, 17(1), 61-72. https://doi.org/10.29059/cienciauat.v17i1.1583

Issue

Section

Social Science