Factor structure and internal consistency of the “Questionnaire for assessing bullying”

Authors

  • Brenda Mendoza-González Universidad Autónoma del Estado de México. Facultad de Ciencias de la Conducta, Av. Filiberto Gómez s/n, col. Guadalupe km.1.5 carretera Toluca – Naucalpan, Toluca, Estado de México, México, C.P. 50010.
  • Ana Del Refugio Cervantes-Herrera 2Universidad Autónoma de Aguascalientes. Departamento de Psicología. Centro de Ciencias Sociales y Humanidades, Av. Universidad núm. 940, Ciudad Universitaria, Aguascalientes, Aguascalientes, México, C.P. 20131.
  • Francisco Javier Pedroza-Cabrera 2Universidad Autónoma de Aguascalientes. Departamento de Psicología. Centro de Ciencias Sociales y Humanidades, Av. Universidad núm. 940, Ciudad Universitaria, Aguascalientes, Aguascalientes, México, C.P. 20131.
  • San Juana Aguilera-Rubalcaba 2Universidad Autónoma de Aguascalientes. Departamento de Psicología. Centro de Ciencias Sociales y Humanidades, Av. Universidad núm. 940, Ciudad Universitaria, Aguascalientes, Aguascalientes, México, C.P. 20131.

DOI:

https://doi.org/10.29059/cienciauat.v10i1.680

Keywords:

validity, instrument, assessment, bullying, adolescents.

Abstract

Bullying is a problem that involves many young people, either as victims, aggressors or witnesses. Therefore, the detection of the role of the participant is really important to tackle it. The objective of this study was to analyze the validity of a questionnaire, which was developed for the assessment of bullying among peers in school and social settings. With this aim in mind, a sample of 363 adolescents between 12 years and 17 years old, from 10 public high schools in the state of Aguascalientes and Mexico City was selected. The research design was cross-sectional. A total of 57 four-point Likert scale items were assessed. The reagents were organized into three scales (receive, engage in or witness bulling behavior), with 19 mirrored items each one. For each scale, a factor analysis with Promax rotation was performed in order to identify the type of aggression used and the role played by the students (as victim, perpetrator or witness). The results confirmed that the questionnaire is an instrument that allows measuring bullying in adolescents, with an overall reliability index of 0.90. Therefore, it is concluded that this instrument is suitable for assessing bullying in the Mexican context.

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Author Biographies

Brenda Mendoza-González, Universidad Autónoma del Estado de México. Facultad de Ciencias de la Conducta, Av. Filiberto Gómez s/n, col. Guadalupe km.1.5 carretera Toluca – Naucalpan, Toluca, Estado de México, México, C.P. 50010.

Profesor-Investigador de Tiempo Completo en la Facultad de Ciencias de la Conducta (SNI). Universidad Autónoma del Estado de México.

Ana Del Refugio Cervantes-Herrera, 2Universidad Autónoma de Aguascalientes. Departamento de Psicología. Centro de Ciencias Sociales y Humanidades, Av. Universidad núm. 940, Ciudad Universitaria, Aguascalientes, Aguascalientes, México, C.P. 20131.

Universidad Autónoma de Aguascalientes

Estudiante de Doctorado (Doctorado en Ciencias Sociales  y Humanidades)

 

Francisco Javier Pedroza-Cabrera, 2Universidad Autónoma de Aguascalientes. Departamento de Psicología. Centro de Ciencias Sociales y Humanidades, Av. Universidad núm. 940, Ciudad Universitaria, Aguascalientes, Aguascalientes, México, C.P. 20131.

Profesor-Investigador de Tiempo Completo. SNI 1

San Juana Aguilera-Rubalcaba, 2Universidad Autónoma de Aguascalientes. Departamento de Psicología. Centro de Ciencias Sociales y Humanidades, Av. Universidad núm. 940, Ciudad Universitaria, Aguascalientes, Aguascalientes, México, C.P. 20131.

Estudiante de Doctorado en la Facultad de Psicología de la UNAM.

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Published

2015-12-12

How to Cite

Mendoza-González, B., Cervantes-Herrera, A. D. R., Pedroza-Cabrera, F. J., & Aguilera-Rubalcaba, S. J. (2015). Factor structure and internal consistency of the “Questionnaire for assessing bullying”. CienciaUAT, 10(1), 06-16. https://doi.org/10.29059/cienciauat.v10i1.680

Issue

Section

Humanities and Behavioral Sciences