Performance of teachers to use the Internet for scientific research: a pilot study with teachers of the degree in communication science from the UAT campus in Victoria
Keywords:
Teacher, use, internet, research.Abstract
The experience of the teachers towards the use of computer and internet work is guided by their work, instead students use it in a playful way, which creates an imbalance in the teacher-student relationship in reference to the use of Internet for academic research. The objective of this study is to understand and describe how teachers of the degree in communication science from the Autonomous University of Tamaulipas, Victoria campus, use the Internet within their teaching and research and teach how to guide their students to research online. For this research two questions where brought up: 1) How and what university teachers use the Internet in? and 2) what Internet sites are recommended by teachers to their students for academic and scientific research?, which were answered by a descriptive and exploratory command pilot study, using a questionnaire of 12 questions to a sample of 35 teachers. The result is that 14.2% of teachers use the Internet for research and have more than three virtual academic sources identified, 17.1% were limited to one virtual site, which indicates a lack of expertise in research work line. 60% of teachers to research online, they do not do thematic and site search delegating the task of investigating, and 17.1% said they use the Google search engine.References
Albarello, F., Canella, R. y Tsuji, T. (2011). “Internet como medio de comunicación estratégica en la formación del profesorado”. Razón y Palabra. 63 [En línea]. Disponible en: http://www.razonypalabra.org.mx/n63/fal¬barello.html. Fecha de consulta: 29 de marzo de 2011.
Carli, S. (2003). Estudios sobre comunicación, educación y cultura. Una mirada a las transfomaciones recientes de la Argentina, (dirección-compilación). Buenos Aires: Editorial Stella-La Crujía Ediciones.
Cornella, A. (2005). “Intoxicación de información”. Revista Iberoamericana de Educación. 36/4. [En línea]. Disponible en: http://www.rieoei.org/opini¬om06.htm. Fecha de consulta: 22 de junio de 2011.
Nakache, D. y Mundo, D. (2003). “Las transformaciones tec¬nológicas: de la TV a internet. La continuidad del discurso educativo”, en Carli, S. (2003). Estudios sobre comunicación, educación y cultura. Una mirada a las transformaciones recientes de la Argentina, (dirección-compilación). Buenos Aires: Editorial Stella-La Crujía Ediciones.
Uribe, A. (2008). Acceso, conocimiento y uso de internet en la universidad. Modelo de diagnóstico y caracterización: caso Universidad de Antioquia. Vicerrectoría de Investigación Fondo CODI, Centro de Investigaciones en Ciencias de la Información Cicinf, Escuela Interamericana de Bibliotecología, Universidad de Antioquia, Colombia. [En línea]. Disponible en: http://es.scribd.com/doc/24866951/Libro-Internet-Universidad-de-Antioquia. Fecha de consulta: 22 de junio de 2011.
Villa, J. y Pacheco, V. (2007). “Articulación y reorientación del sistema de educación superior para la formación de nuevos investigadores en México”. Revista Iberoamericana de Educación. [En línea]. Disponible en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo= 2100874. Fecha de consulta: 30 de mayo de 2011.