Governance and new management in higher education institutions

Authors

  • María Concepción Placencia-Valadez Unidad Académica de Derecho y Ciencias Sociales “Lic. Francisco Hernández García”, UAT.
  • Cinthia Aracely Pérez-Hernández Unidad Académica de Derecho y Ciencias Sociales “Lic. Francisco Hernández García”, UAT.
  • José Alberto Cárdenas-de la Fuente Unidad Académica de Derecho y Ciencias Sociales “Lic. Francisco Hernández García”, UAT.
  • Gaspar Zumaya-Escobedo Unidad Académica de Derecho y Ciencias Sociales “Lic. Francisco Hernández García”, UAT.

Keywords:

governability, governance, new public management, higher education institutions.

Abstract

As institutions of higher education these organizations have the privilege of being inserted in the social and cultural development of any country, this forms a circle that can meet the demands of society. The mission of these organisms is related to the training of professionals that are required in developing nations. Hence the importance of the performance of universities in the area of governance, to be active stakeholders in university management. The transformation of state-society relationship has been interfered in the restructuring of institutions in higher education, it is demanded by quality research and the need to care for the new public management to provide a solid foundation of leadership. This content analysis examines how higher education institutions are based on the set of reforms in the governability relationship to governance, and what advantages exist in the new public management

References

Aguilar, V. (2006). Gobernanza y gestión pública. México: Fondo de Cultura Económica.

Barnard, Ch. (1938). The Functions of the Executive. Cambridge: Harvard University Press.

Casas, R. (1998). “Nuevas orientaciones de las políticas de las universidades en su relación con las empresas”, en Valenti, G. et al., Políticas públicas y educación superior, México: Anuies.

Consejo Latinoamericano de Administración para el Desarrollo (CLAD) (1998). “Una nueva gestión pública para América Latina”. Venezuela: Consejo Científico CLAD.

DiMaggio, P. y Powell, W. (1983). “The Iron Cage Revisted: Institutional Isomorphism and Collective Rationality in Organizational Fields”, en American Sociological Review. 48.

Gómez, H. (1986). El magisterio y la política educativa. Colombia: Fondo Editorial Cerac.

León, B. (2007). “La nueva gestión pública y el estilo personal de gobernar”. [En línea]. Disponible en: http://www.revistasociologica. com.mx/pdf/6510.pdf. Fecha de consulta: 7 de diciembre de 2010.

Pallán, C. (2010). “Democracia y gobernabilidad en la educación superior: la búsqueda del equilibrio”. [En línea]. Disponible en: http://www.anuies.mx/servicios/p_anuies/ publicaciones/revsup/res108/art6.htm. Fecha de consulta: 8 de diciembre de 2010.

Prado, J. (2003). “Los nuevos mecanismos relacionales de financiación de la educación universitaria pública: la aplicación del contrato-programa en España”, en: Revista de la Educación Superior, XXXII(2)126, abril-junio de 2003. [En línea]. Disponible en: http://www.anuies.mx/servicios/p_ anuies/ publicaciones/ revsup/ 126/03.html.

Porras, T. (s. f.). “De la competencia a la colaboración: hacia nuevas formas de organización”, en: Denarius. [En línea]. Disponible en: http://aeo.izt.uam.mx/porras/ papers/colabora.pdf. Fecha de consulta: 7 de diciembre de 2010.

Solís, C. Mazzotti, G. y González, C. (2009). Modelos, contextos y formas de trabajo en las universidades. Retos y posibilidades de la organización en red. Guadalajara, Jalisco: Ediciones de la Noche.

Tunnermann, B. (1997). La educación superior frente al cambio. San José de Costa Rica: Educa/Csuca. Fuente: http://www.elpais.com/fotografia/semana/Universidad/Nacional/Autonoma/Mexico/ UNAM/elpdiacul/20090905elpbabese_5/Ies/

Downloads

Published

2011-05-31

How to Cite

Placencia-Valadez, M. C., Pérez-Hernández, C. A., Cárdenas-de la Fuente, J. A., & Zumaya-Escobedo, G. (2011). Governance and new management in higher education institutions. CienciaUAT, 5(4), 49-53. Retrieved from https://revistaciencia.uat.edu.mx/index.php/CienciaUAT/article/view/81

Issue

Section

Social Science