Influence of teachers in the implementation of the Internet for scientific research and everyday use of Internet by University alumni (Experimental investigation on the case with students from the School of Communication Sciences)

Authors

  • Ma. Isabel Alcocer-Tinajero Unidad Académica de Derecho y Ciencias Sociales “Lic. Francisco Hernández García”, UAT, Campus Victoria, Tamaulipas, México.
  • Susana Gómez-Loperena Unidad Académica de Derecho y Ciencias Sociales “Lic. Francisco Hernández García”, UAT, Campus Victoria, Tamaulipas, México.

Keywords:

Internet, influence the teaching and scientific research.

Abstract

The use of Internet to carry out scientific research is almost unknown for college students, therefore it is necessary to guide, apply constant motivation from the teacher to stimulate the process. The application of Internet to download information from specialized libraries and sites of scientific journals as Dianetl Redalyc is an activity that must be taught by teachers for students interested in seeking scientific information online to fulfill their tasks and participate in discussions with scientific arguments. The objective of this article is to investigate how to implement this practice.

References

Asociación Mexicana de Internet (Amipci). (2009). Estudios Amipci. Hábitos de los usuarios de internet en México. Resumen ejecutivo 2009. [En línea]. Disponible en: www. internerorganizado. org.mx. Fecha de consulta: 6 de octubre de 2010.

Barbero, J.M. (2003). “Saberes hoy: diseminaciones, competencias y transversalidades”, en Revista Iberoamericana de Educación. 32(may-ago). [En línea]. Disponible en: www.rieoei. org/rie32a01.htm. Fecha de consulta: 23 de febrero de 2010.

Gallego, A., Martínez, C., (2006). “Estilos de aprendizaje y e learning. Hacia un mayor rendimiento académico”. [En línea]. Disponible en: www.es/ead/red/7estilos. Fecha de consulta: 6 de octubre de 2010.

González, F.J. (2008). “Competencias básicas en educación y webquests de ciencias sociales”, en Revista Electrónica de Recursos en Internet sobre Geografía y Ciencias Sociales. Universidad de Barcelona.

Malagón, F.A. (2006). “¿Qué pueden aportar las tecnologías de la información y de la comunicación al campo educativo?”, en Escuela de Administración de Negocios. 057: 185-200.

March, T. (2002). “The Webquest Design Process The taxonomy of learning activities based on the web”. [En línea]. Disponible en: www.bestwebquest.com/. Fecha de consulta: 6 de octubre de 2010.

Touriñan, J.M. (2008). Educación en valores, educación intercultural y formación para la convivencia. La Coruña: Editorial Gesbiblo.

Downloads

Published

2010-11-30

How to Cite

Alcocer-Tinajero, M. I., & Gómez-Loperena, S. (2010). Influence of teachers in the implementation of the Internet for scientific research and everyday use of Internet by University alumni (Experimental investigation on the case with students from the School of Communication Sciences). CienciaUAT, 5(2), 62-68. Retrieved from https://revistaciencia.uat.edu.mx/index.php/CienciaUAT/article/view/104

Issue

Section

Social Science