Influence of addiction to social networks on school failure in bachelor level students

Authors

  • Carlos Miguel Amador-Ortíz Instituto Tecnológico José Mario Molina Pasquel y Henríquez, campus Puerto Vallarta, calle Corea del Sur núm. 600, col. El Mangal, Puerto Vallarta, Jalisco, México, C. P. 48338. https://orcid.org/0000-0001-6654-8448

DOI:

https://doi.org/10.29059/cienciauat.v16i1.1510

Keywords:

social networks, addiction, reprobation, academic performance, university students

Abstract

Social networks are tools that facilitate communication and access to information with applications in different areas, their use makes several processes more efficient, and help to solve problems, additionally they are widely used for recreational purposes. However, an excessive use can have negative implications for individuals. The purpose of this study is to analyze the relationship between addiction to social networks and school reprobation in college students. A standardized questionnaire with a Likert scale was administered to a sample of 539 university students. The data was analyzed in relation to failure using a Pearson Chi-square hypothesis test in the totals obtained in the questionnaire with low and high addiction, and by factors with medium and high addiction. The surveyed students were categorized as low addiction to social networks (57 %), medium addiction to social networks (36 %) and high addiction (7 %). The overall results showed a significant association between high addiction and failure, specifically in the factors associated with obsession with social networks and their excessive use. No meaningful associations were found either in the lack of personal factor control or in the medium addiction factors to social networks and failure. Conclusions highlight that addiction to social networks has a negative effect on academic performance, impacting on school failure of university students.

References

Andreassen, C. (2015). Online Social Network Site Addiction: A Comprehensive Review. Current Addiction Reports. 2(2): 175-184.

Araujo-Robles, E. D. (2016). Indicadores de adicción a las redes sociales en universitarios de Lima. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria. 10(2): 48-58.

Carbonell, X. y Oberst, U. (2015). Las redes sociales en línea no son adictivas. Aloma Revista de Psicologia, Ciències de l’educació i de l’esport. 33(2): 13-19.

Caro, M. M. C. (2017). Adicciones tecnológicas: ¿Enfermedad o conducta adaptativa? Medisur. 15(2): 251-260.

Contreras, F., Espinosa, J. C., Esguerra, G., Haikal, A., Polanía, A. y Rodríguez, A. (2005). Autoeficacia, ansiedad y rendimiento académico en adolescentes. Diversitas: Perspectivas en Psicología. 1(2): 183-194.

Dhir, A., Puneet, K., Chen, S., and Pallesen, S. (2019). Antecedents and consequences of social media fatigue. Internacional Journal of Information Management. 48: 193-202.

Echeburúa, E. y De-Corral, P. (2010). Adicción a las nuevas tecnologías y a las redes sociales en jóvenes: un nuevo reto. Adicciones. 22(2): 91-96.

Escurra-Mayaute, M. y Salas, E. (2014). Construcción y validación del cuestionario de adicción a las redes sociales (ARS). Liberabit. 20(1): 73-91.

Espinoza-Guamán, E. E., Cruz-Yaguachi, L. N. y Espinoza-Freire, E. E. (2019). Las redes sociales y el rendimiento académico. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas. 1(3): 38-44.

Fernández-Villa, T., Alguacil-Ojeda, J., Almaraz-Gómez, A., Cancela-Carral, J. M., Delgado-Rodríguez, M., García-Martín, M., … y Martín, V. (2015). Uso problemático de Internet en estudiantes universitarios: factores asociados y diferencias de género. Adicciones. 27(4): 265-275.

Gómez, M., Roses, S. y Farias, P. (2011). El uso académico de las redes sociales en universitarios, en Comunicar. [En línea]. Disponible en: https://www.revistacomunicar.com/pdf/preprint/38/14-PRE-13426.pdf. Fecha de consulta: 25 de febrero de 2020.

Hilt, J. (2019). Dependencia del celular, hábitos y actitudes hacia la lectura y su relación con el rendimiento académico. Apuntes Universitarios. 9(3): 103-116.

Hou, Y., Xiong, D., Jiang, T., Song, L., and Wang, Q. (2019). Social media addiction: Its impact, mediation, and intervention. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace. 13(1).

Kuss, D. and Griffiths, M. (2011). Online Social Networking and Addiction—A Review of the Psychological Literature. International Journal of Environmental Research and Public Health. 8(9): 3528-3552.

Leiva-Gutiérrez, J. (2018). Craving en adicciones conductuales: propuesta de un modelo teórico explicativo en la adicción a facebook y mensajería instantánea, en Terapia Psicológica. [En línea]. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48082018000100005. Fecha de consulta: 5 de marzo de 2020.

Marín-Díaz, V. y Cabero-Almenara, J. (2019). Las redes sociales en educación: desde la innovación a la investigación educativa. RIED, Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. 22(2): 25-33.

Marín-Díaz, V., Vega-Gea, E. y Passey, D. (2019). Determinación del uso problemático de las redes sociales por estudiantes universitarios. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. 22(2): 135-152.

Martínez, M., Vivaldo, J., Navarro, M., González, M. y Jerónimo, J. (1998). Análisis Multirreferencial del fenómeno de la reprobación en estudiantes universitarios mexicanos. Psicología Escolar e Educacional. 2(2): 161-174.

Martínez, N. and González, E. (2018). Adolescentes y redes sociales: panorámica general sobre el uso, el tiempo y los riesgos. Journal for Educators, Teachers and Trainers. 9(1): 42-54.

Morocco, S. (2015). Uso del Facebook y su incidencia en el rendimiento académico de los estudiantes de la Universidad Nacional del Altiplano, periodo 2014. [En línea]. Disponible en: http://repositorio.unap.edu.pe/handle/UNAP/2375. Fecha de consulta: 23 de mayo de 2020.

Prensky, M. (2012). From digital natives to digital wisdom: Hopeful essays for 21st century learning. Estados Unidos de América: Corwin Press. 220 Pp.

Reguant, M., Vilà, R. y Torrado, M. (2018). La relación entre dos variables según la escala de medición con SPSS. REIRE. Revista d’Innovació i Recerca en Educació. 11(2): 45-60.

Sánchez-Aguilar, N., De-Santiago-Badillo, B. y Jons, S. (2017). Factores relacionados con la reprobación en Inglés en Educación Superior. Conciencia Tecnológica. (54): 27-32.

Statista (2019). Ranking de las principales redes sociales a nivel mundial según el número de usuarios activos en abril de 2019. [En línea]. Disponible en: https://es.statista.com/estadisticas/600712/ranking-mundial-de-redes-sociales-por-numero-de-usuarios/. Fecha de consulta: 21 de noviembre de 2019.

Swain, R. and Pati, A. K. (2019). Use of social networking sites (SNSs) and its repercussions on sleep quality, psychosocial behavior, academic performance and circadian rhythm of humans - a brief review, in Biological Rhythm Research. [En línea]. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09291016.2019.1620487?scroll=top&needAccess=true. Fecha de consulta: 3 de marzo de 2020.

Whelan, E., Islam, N., and Brooks, S. (2019). Applying the SOBC paradigm to explain how social media overload affects academic performance. Computers & Education. 143: 103692.

Young, K. S. (1998). Internet Addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyber psychology and Behavior. 1(3): 237-244.

Published

2021-07-30

How to Cite

Amador-Ortíz, C. M. (2021). Influence of addiction to social networks on school failure in bachelor level students. CienciaUAT, 16(1), 62-72. https://doi.org/10.29059/cienciauat.v16i1.1510

Issue

Section

Social Science